13 AGRESSIE omstandigheden verbeteren of als je er als zorgverlener beter op kunt inspelen. En wanneer middelenmisbruik of bijwerkingen van medicijnen de oorzaak zijn van de achterdocht, verdwijnt deze vaak zodra de middelen gestaakt worden. Do’s en dont’s In dit artikel gaan we in op situaties waarin het wantrouwen aanwezig blijft. Hoe kun je daar dan het beste mee omgaan? Hoe ga je om met onterechte verwijten? Hieronder enkele do’s en dont’s. # Maak het een agendapunt bij het werkoverleg De omgang met verwijten van een cliënt hoort in het reguliere werkoverleg aan bod te komen. Ook als er (nog) geen actueel probleem is. Verschillende onderwerpen verdienen het daarin te worden meegenomen: • Bij cliënten met een voorgeschiedenis van verwijten en stukgelopen zorgrelaties valt te overwegen om de zorgverzekeraar te vragen de indicatie te verhogen zodat zorgverleners met zijn tweeën naar de cliënt kunnen gaan. Dat maakt hen minder kwetsbaar. • Wees terughoudend met opmerkingen over mooie spullen bij de cliënt. Die kan gaan menen dat je op zijn of haar bezittingen uit bent. • Accepteer onterechte verwijten niet. Zeg dat je te goeder trouw bent. Maak er melding van als er in de omgeving van je cliënt veel geld of andere kostbaarheden rondslingeren of voor het grijpen liggen. Zodra er iets wegraakt of weggenomen wordt, ben jij immers een van de verdachten. • Van verdachtmakingen vindt direct zorgvuldige rapportage plaats en bespreking met de leidinggevende. # Maak jezelf niet gek Je kunt laaiend reageren op uitingen van wantrouwen. Of bedroefd zijn, omdat je ondanks je goede bedoelingen stank voor dank krijgt. Of angstig zijn voor de gevolgen van de verwijten. Meld bij je leidinggevende dat je moeite hebt met de situatie. Zoek een klankbord bij een vertrouwde collega. Besef hoe dan ook: de mens lijdt vaak het meest door het lijden dat hij vreest. Paniek is een slechte raadgever!Bedenk dat beschuldigingen niet per se persoonlijk gericht zijn, ook al lijkt het wel zo. Het is vaak vooral een uiting van eigen kwetsbaarheid. Vraag jezelf af: hoe kijk ik hier over vijf jaar op terug? # Bedenk: er kán iets niet in de haak zijn Ook al zijn beschuldigingen onterecht, er kan altijd een reële kern bestaan voor het wantrouwen. Kwetsbare mensen zijn bovengemiddeld vaak thuis slachtoffer van inbraak, verkoop aan huis, fraude of andere vormen van benadeling. Dit kan de toon zetten voor achterdocht q Pagina 12

Pagina 14

Interactieve evakblad, deze uitgave of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van e-catalogussen.

Gezond & Zeker 2014 nr. 1 Lees publicatie 149Home


You need flash player to view this online publication