INNOVATIE 8 q gebruikt. Als je dit naast je gegevens van de TilThermometer legt, kun je als ergocoach precies zien waar het gebruik van de tilliften nog niet optimaal is. En over de TilThermometer gesproken, momenteel is er een TilThermometer app in ontwikkeling waarmee je eenvoudig je gegevens kunt invoeren in je tablet of smartphone en er automatisch een mooie tabel uitrolt. Ook bedden hebben tegenwoordig chips die precies bijhouden hoe vaak welke motor wordt gebruikt. Veel bedden hebben motoren om het matras in te stellen (Fowler, Tredelenburg), de hoogte in te stellen en sommige hebben zelfs een hulpmotortje om te rijden. Als een motor boven een bepaalde grenswaarde wordt gebruikt, krijgt de technische dienst een seintje dat er onderhoud nodig is. Dat scheelt geld, je onderhoudt immers alleen als het echt nodig is, je voorkomt defecten en dus ergernis en ongemak. Communicatie Ook bij communicatie tussen zorgverleners en cliënten bieden high tech slimmigheden ongelofelijk veel mogelijkheden. Steeds meer cliënten kunnen met één druk op een knop ‘beeldbellen’ met een zorgverlener. Cliënten kunnen vragen stellen over medicatie of een wondje dat niet wil herstellen. Op zich is dat niet veel anders dan het ‘old school’ telefoneren, met dat verschil dat de cliënt nu het potje pillen of de wond kan laten zien en er dus minder kans is op een fout advies. Door het gebruiksgemak van veel tablets zie je dat ouderen vaak ook andere mogelijkheden ontdekken. Ze spelen spelletjes, bekijken oude filmpjes of beeldbellen met familie overzee. Op deze manier kan de techniek weer bijdragen aan het voorkomen van eenzaamheid en uitzichtloosheid. Ook kunnen we met dit soort moderne communicatiemethoden bijdragen aan het zo lang mogelijk thuis blijven wonen van cliënten. Cliënten en hun mantelzorgers hebben meer vertrouwen in hun eigen kunnen omdat ze weten dat er altijd iemand even kan meekijken als er iets is. Zorgverleners kunnen soms een opname uitstellen of voorkomen omdat ook zij gemakkelijk even kunnen inspecteren of alles goed gaat bij de patiënt thuis. Het mooie van al deze slimme communicatiemiddelen is dat zorgorganisaties weinig zelf hoeven te ontwikkelen: de apparatuur ligt in de winkel. Vrijheidsbeperking De vraag is alleen, hoe ver mag je gaan? Met een camera houd je toezicht, maar de cliënt kan zich er onvrij door voelen. Ook dat gevoel noemen we vrijheidsbeperkend. Als er gevaar dreigt, bijvoorbeeld bij verdwalen of agressie, zou je iemand in zijn vrijheid kunnen beperken door hem of zijn omgeving daartegen te beschermen. Dwaaldetectie of automatische deurontgrendeling zou een We praten dit hele jaar over innovaties en vooral over wat die voor jou en je cliënten betekenen. Heb je ideeën, suggesties of vragen voor ons als het gaat over innoveren met zorg, neem dan contact met ons op. oplossing kunnen zijn, maar ook dit zijn vrijheidsbeperkende maatregelen. Daarom mag je ze alleen toepassen als je zeker weet dat de oorzaak van het probleem niet weggenomen kan worden. Daarnaast bespreek je wat je kunt doen om het probleemgedrag een volgende keer te voorkomen, evalueer je of de maatregel inderdaad het gevaar vermindert, of het wel de minst ingrijpende maatregel is en of de cliënt zich verzet tegen de maatregel. Tot slot schrijft de wet voor dat je meerdere disciplines moet betrekken bij een dergelijk besluit. Wil je hierover meer weten, doe dan de Free Learning module ‘vrijheidsbeperkende maatregelen’ op www.free-learning.nl. Domotica We noemden hierboven al even de TilThermometer App. Ook de GoedGebruik App kan handig zijn; daarmee heb je bijna tweehonderd filmpjes en informatie over hulpmiddelen direct bij de hand. Maar er is veel meer, en niet alleen voor zorgverleners. De nieuwste apps zijn heel intuïtief waardoor vaak ook ouderen en mensen met een verstandelijke beperking er mee kunnen werken. Zo zijn er domotica apps waarmee je met je telefoon of tablet bijvoorbeeld lampen kunt bedienen of de tv aan- en uit kunt zetten. Handig als je door je thuiszorg in bed bent geholpen maar je graag nog even tv wilt kijken. Een andere oplossing is om plakschakelaars te plakken op plaatsen waar de cliënt goed bij kan. Die plakschakelaars kunnen dan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan het openen van de voordeur, het aanzetten van het koffiezetapparaat of de schemerlamp. Natuurlijk zijn ook de plakschakelaars draadloos en kun je ze integraal via een app op je telefoon of tablet Pagina 7

Pagina 9

Scoor meer met een e-commerce shop in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.

Gezond & Zeker 2014 nr. 1 Lees publicatie 149Home


You need flash player to view this online publication