9 INNOVATIE Weerstand bedienen. En waarom zouden we niet veel eerder sensoren aanbrengen in bepaalde ruimtes waardoor het licht aangaat zodra de cliënt binnenkomt? Dat vermindert ook weer de kans op vallen. Hetzelfde is mogelijk met temperatuursensoren die de verwarming of airconditioning bedienen. En dezelfde temperatuursensors kun je gebruiken voor de zonneschermen. De techniek is bij elke bouwmarkt verkrijgbaar. Sanitair Ook in de natte ruimtes is er van alles mogelijk. Denk – op het gebied van hygiëne – bijvoorbeeld aan kranen die automatisch open gaan als je je handen er onder houdt en dicht gaan als je ze weghaalt. Een toilet dat automatisch doorspoelt na gebruik kan soms net het verschil betekenen tussen afhankelijkheid en zelfredzaamheid. Heb je er wel eens bij stilgestaan hoe het moet voelen als je niet zelf in staat bent je billen af te vegen? Wat moet het dan een verademing zijn om een opstatoilet gecombineerd met een spoel-föhninstallatie te kunnen gebruiken. Zo’n installatie bestaat uit een warme onderdouche, een warme föhn en geurafzuiging, uiteraard met afstandsbediening. Weer een stukje slimme techniek waardoor de zorgverlener minder wordt belast, maar dat vooral bijdraagt aan de zelfredzaamheid en waardigheid van de cliënt. Kostenreductie? Bij dit soort voorzieningen rijst al snel de vraag naar de kosten. Hoewel de prijzen de laatste jaren enorm snel dalen doordat de techniek vaak al is doorgedrongen tot bouwmarkten en telefoonwinkels, gaat het soms nog om grote bedragen. Maar wanneer beeldbellen een bezoek van de zorgverlener of arts kan uitsparen, wordt het al makkelijker rekenen. Ook is het denkbaar dat je door domotica minder personeel nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan nachtdiensten die met behulp van camera’s, dwaaldetectie, slim incontinentiemateriaal en dergelijke efficiënter kunnen werken. Dat drukt de kosten van de zorgorganisatie. Op macroniveau kunnen er kosten worden bespaard als cliënten langer zelfredzaam blijven, al dan niet met mantelzorg. Toch zijn simpele sommetjes over kosten en baten lastig te maken, omdat baten als zelfstandigheid, veiligheid, goede zorg, gemoedsrust en eigenwaarde tot op hoge leeftijd niet in geld zijn uit te drukken en minstens zo belangrijk zijn. Gelukkig geven deze factoren vaak wel de doorslag. Het invoeren van hightech slimmigheden gaat niet vanzelf. Zorgverleners, maar ook cliënten en vooral vaak hun naasten en familieleden, hebben soms argwaan tegen deze ‘vleesvervangers’, vooral als het directe fysieke contact vervangen dreigt te worden door zorg op afstand via een beeldscherm. Ook is het soms moeilijk van tevoren in te schatten welke technische vondsten in de praktijk ook echt handig blijken. Techneuten denken vanuit de techniek en dan kan bijna alles. Maar is het ook praktisch? Klassiek is de blunder van het bedrijf dat dwaaldetectie aanbood via het scannen van de iris van medewerkers en cliënten van gesloten afdelingen. Zo ging de deur alleen open voor cliënten of medewerkers die de afdeling af mochten. Voor anderen bleef de deur dicht. Het peperdure systeem functioneerde echter niet: op de tekentafel hadden ze er geen rekening mee gehouden dat veel cliënten met hun hoofd omlaag lopen, zodat de scanner hun ogen niet kon vinden en de deur dicht bleef. Kansen Dergelijke verhalen kunnen ons huiverig maken, maar laten we met een open blik techneuten de kans geven slimme oplossingen te verzinnen voor knelpunten waar zorgverleners, cliënten en hun mantelzorgers dagelijks tegen aan lopen. En… laten we vooral ook meedenken, onze expertise aanbieden. Als we op deze manier kunnen bijdragen aan toename van zelfstandigheid, vrijheid, gemoedsrust en eigenwaarde van cliënten, en afname van de (fysieke) belasting van zorgverleners en kosten kunnen verminderen, dan mogen we die kansen niet laten liggen. Niet bang zijn voor vleesvervangers dus. t Pagina 8
Pagina 10Voor catalogussen, online drukwerk en studiegidsen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw catalogi.
Gezond & Zeker 2014 nr. 1 Lees publicatie 149Home