GEZOND & ZEKER KENNISDAGEN 2014 q 23. Early mobilisation aaaaa Steeds meer onderzoeken tonen aan dat het zeer vroegtijdig mobiliseren en activeren van cliënten en patiënten van groot belang is voor hun herstel en voor het voorkómen van complicaties. Dat begint al in een klinische setting, zoals de IC, met nieuwe en bijzondere hulpmiddelen en bijzondere werktechnieken. Goed voor je cliënt, maar het scheelt ook in de fysieke belasting van jou en je collega’s. Dit is pas echt out–of-the-boxdenken en doen. Niet alleen relevant voor een klinische setting, maar ook zeer inspirerend voor de langdurige zorg. 24. Zelfregie en zelfvertrouwen met transferhulpmiddelen aaaaaa In de zorg maken we veel gebruik van actieve en passieve liften. Zeker zo belangrijk zijn de kleinere transferhulpmiddelen zoals glijzeil, glijplank, touwladder en draaischijf. Goed gebruik van deze kleine hulpmiddelen vergroot de zelfredzaamheid van de cliënt. Ook voorkomt het onnodige agressie. Immers, door drukte en gewoontes vergeten zorgverleners soms dat de cliënt zelf mag doen wat de cliënt zelf kan. Eigenlijk vragen we tegenwoordig te weinig en nemen we teveel over, zonder erbij na te denken. Deze workshop inspireert je anders te gaan denken. Ofwel je denkproces te innoveren. 25. Gezond gedrag begint bij vakmanschap aaaaaa Eenduidig de Mobiliteitsklassen van cliënten bepalen, hangt samen met vakmanschap! Deze workshop bestaat uit een bewustmakingsspel: het doen en ervaren van verschillende opdrachten geeft de ergocoach inzicht in zijn eigen handelen en het handelen binnen het team rondom het uitnodigen of juist inactief maken van de ander bij ADL-zorg en transfers. Het spel nodigt uit met elkaar in gesprek te gaan over het duiden van de Mobiliteitsklassen, de benaderingswijze en werkmethode om te komen tot transparantie en commitment. Ook kijken we hoe je afspraken kan maken die in een protocol kunnen worden vastgelegd. Door doen en ervaren, communiceren en de plenaire nabespreking ontstaan inzichten die je de volgende dag direct toe kan passen. AGRESSIE 26. Fysieke weerbaarheid of preventie van agressie? aaaaaaa Regelmatig vragen teams of leidinggevenden om fysieke vaardigheidstrainingen. Waarom eigenlijk? Om zich veiliger te voelen? Fysieke technieken pas je pas toe als al het andere niet effectief blijkt. Het aanleren van fysieke vaardigheden leidt niet tot veiliger werken! De grootste veiligheidswinst haal je uit vroegtijdig signaleren. Daarmee voorkom je escalatie naar agressie. Hoe kun je in jouw werk vroegtijdig signaleren? Hoe werk je daarbij teamgericht? In deze workshop krijg je tips en suggesties. Ook onderzoeken we innovatieve manieren om beschikbare hulpmiddelen in te zetten. 27. Mentale weerbaarheid Werken in zorg en welzijn vraagt niet alleen fysiek veel van je. Je hebt soms te maken met agressie, het overlijden van cliënten en nog veel meer. Hoe kun je ervoor zorgen dat je hierdoor niet opbrandt? Hoe zorg je ervoor dat je prettig blijft werken? In deze workshop geven we jou en je team hiervoor handvatten. 28. Hoe ga ik om met verbale agressie? aaaaaa aaaaa Medewerkers in zorg en welzijn komen steeds vaker in aanraking met weerstand en agressie op de werkvloer. Wanneer we agressief of intimiderend benaderd worden, is het vaak een hele kunst om onze eigen (opkomende) irritatie of emotie onder controle te houden. Een nog grotere kunst is het om op dergelijk gedrag van derden ‘de-escalerend’ te reageren. Wat kun je zoal doen om te zorgen dat een situatie niet verder uit de hand loopt? In deze workshop kijk je naar je eigen houding en leer je tactieken om 10 ORGANISATIE De Gezond & Zeker Kennisdagen 2014 worden georganiseerd door Gezond & Zeker, een activiteit van Stichting RegioPlus. In Stichting RegioPlus werken de zestien regionale werkgeversorganisaties voor zorg en welzijn samen, ondersteund door het ministerie van VWS. Interesse om één van de workshops uit het overzicht in je eigen organisatie te volgen? Neem dan contact op met je regionale coördinator voor Gezond & Zeker: je vindt alle organisaties op www.regioplus.nl. met verbale agressie om te gaan. We werken met een acteur die situaties uit zorg en welzijn levensecht naspeelt. 29. Veilig op huisbezoek Door transities in de zorg gaan zorgverleners vaker de wijk in. Daarbij zijn ze vaak zo gericht op wat hun cliënten nodig hebben, dat ze hun eigen veiligheid dreigen te vergeten. Ze gaan voor dag en dauw op pad, alleen en soms in het donker, in buurten die onveilig kunnen zijn. Ze komen bij cliënten over de vloer die onberekenbaar kunnen zijn. Een goede zorgverlener waakt allereerst over zijn of haar eigen veiligheid. Een goede zorgorganisatie geeft haar medewerkers de informatie die nodig is om het werk veilig te kunnen doen. Op welke punten moet je zelf letten en wat mag je van je werkgever verwachten? Met de praktische tips uit deze workshop kunnen jij en je collega’s die de wijk in gaan, direct aan de slag. 30. De eerste klap dreigt: wat is je reactie? aaaaa aaaaaa Soms lopen situaties met cliënten, familieleden en soms zelfs met collega’s zó uit de hand dat praten niet meer helpt. Vaak is het dan beter om weg te gaan. Maar wat als het je niet lukt om weg te komen? Of als je uit hoofde van je functie of beroep verplicht bent om in te grijpen? In deze workshop worden de beginselen aangereikt hoe je in dit soort situaties kunt handelen. Dit kan variëren van het veilig wegkomen uit een onveilige situatie tot het onder controle brengen en houden van mensen die zich zeer agressief gedragen. 31. Pesten in je team, wat kun jij er aan doen? aaaaa Pestpreventie is zorgen voor jezelf en zorgen voor collega’s. Maar wat is pesten? Komt het vaak voor? Wat zijn de oorzaken van pestgedrag? Hoe zijn de omgangsvormen binnen jouw team? Wat mag je verwachten van je leidinggevende en werkgever? Tijdens deze workshop gaan we onder andere kijken of je binnen de organisatie pesten ziet en wat je kunt doen als jij of een collega mikpunt van pesterijen bent of dreigt te worden. Met natuurlijk uitgebreid aandacht voor de rol van de veiligheidscoach. Pagina 9
Pagina 11Scoor meer met een web winkel in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.
Gezond & Zeker 2014 nr. 2 Lees publicatie 160Home