11 32. Omgaan met dwingend gedrag Veel medewerkers in zorg en welzijn worden geregeld geconfronteerd met dwingend gedrag van cliënten of hun naasten. Mensen worden de laatste jaren steeds assertiever, stellen eisen, willen voorrang of een snelle of speciale behandeling. Vaak dreigen ze met ‘ik ken de directeur’, ‘ik bel de tv’ of erger nog ‘anders ga ik geweld gebruiken’. In deze workshop leer je lastig en dwingend gedrag begrenzen. Je krijgt methoden aangereikt waarmee je dit kan stoppen en je maakt kennis met de zogenaamde ‘Wapenkast’, een handig hulpmiddel. 33. Een agressie-incident en dan? Als medewerker in zorg en welzijn kun je te maken krijgen met agressie. Denk aan een patiënt die uithaalt of een voorbijganger die jou bedreigt terwijl je op weg bent naar een thuiswonende cliënt. Agressie kan grote impact hebben. Vaak krijgen je zelfvertrouwen en het vertrouwen in anderen een flinke knauw. Het kost tijd en moeite om dit weer op te bouwen. Hulp en steun zijn zeer welkom bij het verwerkingsproces. Hoe organiseer je dit en wat is nodig om je collega te helpen zo’n incident te verwerken en met plezier te blijven werken? In deze workshop geven we antwoord op deze vragen. aaaaaa aaaaa 36. Je stem als coachingsinstrument In deze workshop verdiepen we ons in de rol die stemgebruik speelt in de interactie tussen jou als coach en je collega. Meen je wat je zegt? Hoe kijk je naar je collega als je een advies wilt geven of hem wilt coachen: zie je ‘een onwetende’ of zie je iemand die deskundig is? Vind je dat de ander moet veranderen of vertel je iets over je eigen goede ervaringen met bepaalde informatie die je zou willen delen? Zijn er verschillen waarneembaar in jouw stemgebruik, afhankelijk van welke muts je op hebt? Ook zullen praktische tips worden aangereikt (en geoefend!) over het aanpassen van je stemgebruik en -kleur aan de boodschap die je wilt overbrengen. Denk daarbij aan lichaamshouding en ademhaling, maar ook aan spreektempo en toonhoogte. 34. En ineens was het crisis. Hoe laat ik me minder verrassen? Het is in crisissituaties gemakkelijker gezegd dan gedaan: het juiste doen op het juiste moment. Het Crisis Ontwikkelingsmodel (COM) biedt je een heldere kapstok. In het model kunnen uiteenlopende aandachtspunten en interventies geplaatst worden. Niet alleen op het moment van agressie, maar ook in de periode ervoor en erna. Het gaat bij COM dus om een totaalaanpak die breder is dan het probleemgedrag zelf. Het model zorgt ervoor dat ook de belangen van de zorgverlener tot hun recht komen, zoals in de incidentmelding en de opvang van een aangeslagen collega. In deze workshop lopen we mogelijke interventies bij agressie langs en koppelen we deze aan de verschillende fasen van crisisontwikkeling. Zo kun je dit model zelf toepassen in jouw werksituatie. COACHING EN COMMUNICATIE 35. Leuk, leuker, leukst… en effectief? aaaaaa Doe je voordeel met nieuwe inzichten om als ergocoach, veiligheidscoach of arbomedewerker op een positieve manier het gedrag van je collega’s te beïnvloeden. Of het nu gaat om het daadwerkelijk in de praktijk brengen van een nieuwe richtlijn of om het laten zien hoe iemand de kans op agressie daadwerkelijk verkleint; het zal niet altijd even gemakkelijk zijn om je collega’s te overtuigen. In deze workshop leer je het gedrag van je collega’s te veranderen door op een andere manier te kijken naar dat gedrag. Zo kun je je collega net dat duwtje in de goede richting geven dat nodig is. aaaa 37. Daar hebben we geen tijd voor Een vaak gehoord excuus om in ongezonde werkomstandigheden te blijven hangen, is ‘geen tijd’. Geen tijd om een kar te gebruiken, een tillift te pakken of het bed op werkhoogte brengen. En ook geen tijd om een praatje te maken met de cliënt, je tempo aan hem aan te passen en rustig af te wachten tot de cliënt een handeling zelf heeft uitgevoerd. Hoe haastig werken de energie uit je werk en uit jezelf haalt en zelfsturing van cliënten ondermijnt. 38. Drama op de werkvloer; geweldloze communicatie Heb je behoefte aan een workshop die je helpt om ‘lastige’ gesprekken niet weer te laten uitmonden in emotionele drama’s, dan is dit iets voor jou! Geweldloze communicatie helpt je op weg naar een meer vreedzame manier van communiceren. In vier stappen krijg je de basis mee van een gesprekstechniek waarmee je de confrontatie kunt aangaan zonder jezelf en de ander tekort te doen. Je kunt de techniek niet alleen gebruiken op de werkvloer maar in elke situatie die gevoelens van frustratie, onvermogen en boosheid oproept. Deelnemers worden uitgenodigd om vanuit persoonlijke verhalen actief mee te doen en te ervaren wat geweldloze communicatie met je doet. 39. Verkoop je idee aan je leidinggevende aaaaa WORKSHOPOVERZICHT door te voeren binnen je werk. Je ziet een prachtig hulpmiddel dat heel geschikt zou zijn bij jullie op de afdeling, maar hoe krijg jij je leidinggevende zover? Hoe kun jij je invloed vergroten om de ander te verleiden en mee te gaan met jouw ideeën? In deze workshop worden gesprekstechnieken en verschillende instrumenten gebruikt die je kunt benutten om jouw ideeën over het voetlicht te brengen en een volmondig ‘ja’ uit te lokken bij de ander. aaaaaaa 40. Waarom doen ze niet wat ik zeg? Als ergo- of veiligheidscoach krijg je te maken met collega’s die gemaakte afspraken niet nakomen. Om hen wel zover te krijgen, kun je ze soms motiveren of hen zelf met ideeën laten komen. Maar soms is het eenvoudigweg nodig om een grens te trekken en die te bewaken. De Huberman-methode is een insteek die je helpt om te doen wat nodig is om een collega tot het doelgedrag te brengen. In deze workshop leer je de praktische ins en outs van de Hubermanmethode, zodat je deze ook zelf bij disciplineproblemen kunt toepassen. Ook geschikt voor de omgang met wilsbekwame cliënten en verwanten met ongewenst gedrag. 41. Verandermanagement voor zorgmedewerkers aaaaaa aaaaaa aaaa In de praktijk heb je dagelijks met veranderingen te maken. In deze workshop leer je wat voor jou als ergocoach, veiligheidscoach en zorgverlener veranderingsmanagement kan bijdragen in succesvol veranderen. Jij probeert je collega’s te veranderen, maar ook de cliënten en hun familie zijn belangrijke partners in het veranderproces. Bewuste keuzes maken in hoe je veranderingen aan gaat pakken, kan sterk bijdragen in het uiteindelijk behaalde resultaat. In deze workshop gaan we na een korte inleiding over de laatste innovaties binnen verandermanagement snel over naar het belichten en ervaren van een veranderingsaanpak die je de volgende dag ook zelf in de praktijk kunt brengen. 42. Verandermanagement voor arbocoördinatoren aaaaa Ook voor preventie- en kwaliteitsmedewerkers Je raakt tijdens de Gezond & Zeker Kennisdagen geïnspireerd om nieuwe ideeën en innovaties LEUK EN LEERZAAM! Gea, deelnemer Gezond & Zeker Kennisdagen 2013: “Ik ben net ergocoach geworden. Dit zijn mijn eerste Kennisdagen en ik kijk mijn ogen uit. Heel leuk en leerzaam! In het volgende werkoverleg gaan we aankaarten wat we hier hebben gezien en gehoord.” aaaaaa Als arbocoördinator heb je een speciale plek in het veranderpalet binnen jouw organisatie. Je bewust zijn van jouw rol, de rol van management, ergocoaches, veiligheidscoaches en hun collega’s is stap één in het veranderproces. Maar het wordt pas echt interessant als je bewust een veranderingsaanpak kiest, resultaten ook kunt meten en in een vervolgtraject weer opnieuw in kunt zetten. In deze interactieve workshop wordt de huidige stand van de veranderingsdynamiek belicht met zeer praktisch toepasbare elementen waar je de volgende dag in mee aan de slag kunt. 43. Waarom tips niet werken Een collega schakelt jou in voor een situatie die hij of zij lastig vindt. Je kijkt mee en ziet al meteen hoe het beter kan. De tip die je geeft is logisch en goed onderbouwd. Je collega vindt je tip handig maar doet er niets mee. Hoe frustrerend is dat voor jou als coach? Wil je weten hoe het komt dat tips zo weinig uitrichten aaaaaaa q Pagina 10

Pagina 12

Voor vakbladen, online uitgaves en brochures zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw clubmagazines.

Gezond & Zeker 2014 nr. 2 Lees publicatie 160Home


You need flash player to view this online publication