15 als: “Deze cliënt heeft ernstige gedragsproblemen waarmee wij geen ervaring hebben. Doen we het goed zo, of zien we zaken over het hoofd? Kunnen we deze situatie wel voldoende aan, of doen we de cliënt tekort?” Een ander voorbeeld: “Ondanks eerdere inspanningen komen we met de familie van de cliënt niet op één lijn in het behandelbeleid. Wat is vanuit de cliënt bezien de meest aangewezen insteek van behandelen en dagbesteding? Hoe kunnen we de communicatie tussen zorgverleners en verwanten van cliënten verbeteren?” Andere vragen waar het CCE mee te maken krijgt, zijn bijvoorbeeld: wat voor mogelijkheden er nog zijn om gedragsproblemen van cliënten in de huiskamer te voorkomen? En als dat niet lukt, hoe kunnen we dan zo goed mogelijk met zulke problemen omgaan? Verbetering van de kwaliteit van leven voor cliënten is ook een kwestie die velen bezighoudt en waarover het CCE geconsulteerd kan worden. Tot slot kun je het CCE ook benaderen voor een second opinion over een door jullie gemaakt zorgplan voor een cliënt. t VOORWAARDEN VOOR AANMELDING Iedereen die betrokken is bij een cliënt met een AWBZ-indicatie of persoonsgebonden budget (PGB) kan een consultatie van het CCE aanvragen, dus zowel zorgverleners als naasten of een vertegenwoordiger van de cliënt. Voor hen zijn er geen kosten verbonden aan een consultatie; het CCE ontvangt subsidie van de overheid. Voorwaarde is wel dat er een zorgplan is en dat er professionele zorgverleners bij de cliënt zijn betrokken, zoals een gedragsdeskundige of een gespecialiseerd medicus. Het CCE denkt mee Het CCE kijkt samen met zorgverleners, behandelaars en de cliëntvertegenwoordiger hoe de situatie van de cliënt verbeterd kan worden. De bedoeling is dat de zorgverleners op een gegeven moment zelf weer verder kunnen met de cliënt. Een consultatie is tijdelijk en aanvullend op de bestaande zorgverlening. Het CCE kan helpen bij de uitvoering ervan, bijvoorbeeld via de inzet van casemanagers of coaches. Zorgverleners kunnen vanuit drie regio’s een beroep doen op het CCE. Regio West Noord-Holland Zuid-Holland Utrecht Landelijk bureau De kennis en ervaring die het CCE opdoet uit de consultaties, gebruikt het centrum om expertise op te bouwen en over te dragen aan zorgverleners. Het landelijk bureau van het CCE verzamelt en verspreidt kennis over complexe zorgvragen en deelt deze met anderen tijdens bijeenkomsten, workshops, gastcolleges en via (online) publicaties. Ook onderhoudt het landelijk bureau een website die aanvragers en andere belangstellenden informeert en bezoekers de mogelijkheid biedt om online casussen te raadplegen, www.cce.nl. Regio Zuid Limburg Noord-Brabant Zeeland AGRESSIE Regio Noord Oost Groningen, Friesland Drenthe, Overijssel Flevoland, Gelderland ZIJN JOUW NORMEN HUN NORMEN? In de meeste zorg- en welzijnsorganisaties is er tegenwoordig aandacht voor agressie. Voor jou als veiligheidscoach is er ook steeds meer materiaal beschikbaar waarover je met collega’s van gedachten kunt wisselen. Zo kun je op YouTube het filmpje ‘Zijn jouw normen hun normen?’ vinden. In dit filmpje gaat het om het vinden van een goede basishouding richting de cliënt waarbij je rekening houdt met zijn normen en waarden. Als een cliënt zijn eigen leefstijl zoveel mogelijk kan en mag behouden, neemt de kans op agressie af. Logisch: hoe zou jij het vinden als ‘het tehuis’ zou bepalen dat je voortaan elke ochtend om acht uur gewassen en aangekleed aan het ontbijt zou moeten zitten als je geen ochtendmens bent, nooit hebt ontbeten en niet voor negen uur aanspreekbaar bent? Niet alles is te voorkomen, maar als je basishouding goed is ben je al een heel eind. Lees voor meer achtergrondinformatie over dit onderwerp de Gezond & Zeker Praktijkinformatiefolder Agressie nr. 13 getiteld ‘Hij doet het expres’. Met deze folder leer je om in stressvolle situaties een heldere kijk op de zaak te houden. Vraag ‘m aan voor jezelf en je collega’s op gezondenzeker.nl. Pagina 14

Pagina 16

Scoor meer met een online winkel in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden folders online.

Gezond & Zeker 2014 nr. 3 Lees publicatie 161Home


You need flash player to view this online publication