GEZOND & ZEKER KENNISDAGEN 2015 q 21. Waar ligt jouw grens? Veel zorgverleners krijgen te maken met agressie, intimidatie en weerstand. Dat heeft mentaal een behoorlijke impact. Waar ligt jouw mentale en fysieke grens? In deze workshop krijg je vaardigheden en handvatten aangereikt om je mentale weerbaarheid te vergroten, je grenzen te bewaken en toch duurzame kwaliteit te blijven leveren met je werk. Kortom, je spanning te managen. We doen dat met behulp van een hightech virtual reality-bril. Over spanning gesproken! 22. Schelden doet wél pijn! Steeds vaker komen zorgverleners in aanraking met agressie. Als we als mens agressief of intimiderend benaderd worden, hebben we wel eens moeite om onze eigen (opkomende) irritatie of emotie onder controle te houden. Dat is vaak een hele kunst! Een nog grotere kunst is het om op dergelijk gedrag van anderen ‘deescalerend’ te reageren. Wat is dat, wat kun je dan doen? In deze workshop ga je kijken naar je eigen houding en leer je tactieken toe te passen om met verbale agressie om te gaan. Een acteur speelt situaties uit zorg en welzijn levensecht na. aaaaaaa aaaaaaa 26. Weerstand en dementie: een haptonomische benadering Bij de verzorging van cliënten met dementie kun je als zorgverlener veel weerstand ervaren. Waar de weerstand ook vandaan komt, het is zeker dat de cliënt zich op dat moment niet prettig voelt. Weerstand maakt daarnaast jouw werk zwaarder. Maar wat is weerstand precies? Komt het primair bij de cliënt zelf vandaan of heeft jouw werkwijze daar onbewust toe geleid of aan bijgedragen? En bestaat er dan een werkwijze waardoor je zo min mogelijk weerstand oproept? Tijdens deze workshop onderzoek je zelf het effect van aanraking op het ontstaan en/ of voorkomen van weerstand. COACHING & COMMUNICATIE 27. Gezond gedrag als routine Hoe bereik je als veiligheids- of ergocoach dat je collega’s het normaal vinden om gezond en aaaaaa 23. Weg met stress en in balans In de hectiek van alledag ben je constant bezig om je zaken op tijd af te krijgen, honderd-enéén dingen te regelen en krijg je te maken met onverwachte of ingrijpende gebeurtenissen. Werk en privé lopen steeds meer door elkaar. We mailen, bellen, appen dat het een lieve lust is. Hoe zorg je voor balans tussen energie gevende factoren en energievreters, tussen werk en privé? En hoe verminder je het aantal energievreters? Nieuwsgierig? Schrijf je in en vergroot je zelfsturing en zelfredzaamheid. En neem deze kennis mee naar huis voor je collega’s. 24. Agressie aan de telefoon of via de mail aaaaaaa aaaaaa 12 29. E-learning in de praktijk Mensen leren op veel verschillende manieren. De laatste jaren is daar een nieuwe manier bijgekomen: leren via het internet door e-learning. Er is op het gebied van agressie en fysieke belasting een groot aanbod van gratis beschikbare e-learning modules, onder andere je vertrouwde E-Coach op gezondenzeker.nl. Duizenden collega’s maken er elke week gebruik van. Hoe kun je als coach van die modules slim gebruikmaken? Wanneer is e-learning geschikt en wanneer niet? In deze workshop maak je kennis met de mogelijkheden van e-learning en leer je dit middel in te zetten in de praktijk. aaaaaaa 30A. Het verandert ook nooit! Duurzaam veranderen in de zorg In de praktijk heb je dagelijks met veranderingen te maken. In deze workshop leer je hoe kennis over verandermanagement kan bijdragen aan jouw rol als coach en zorgverlener. Met het thema van dit jaar gaat het om veranderingen aaaaa aaaaaaa Agressie vindt niet alleen face-to-face plaats. Ook aan de telefoon of per e-mail reageren mensen soms agressief. Hoe reageer je daar op? Wat is handig om te doen? Welke verschillen zijn er tussen de aanpak van face-to-face agressie en telefonische of digitale agressie? In deze workshop worden aan de hand van praktijkvoorbeelden tips en suggesties gegeven. 25. Hoe houd ik ze van mijn lijf? Bij problemen rondom agressie van cliënten moet je weten wát te doen op wélk moment. Het crisisontwikkelingsmodel helpt je om zicht daarop te krijgen. In deze workshop krijg je tips voor verschillende fasen: wanneer het (nog) goed gaat met de cliënt, als het moeilijker wordt, wanneer het uit de hand loopt en de periode daarna. Tips waarmee je direct aan de slag kunt. Daarnaast leren we je hoe je bij agressie het vege lijf kunt redden, bijvoorbeeld als je bij de polsen of keel wordt gegrepen. Tip vooraf: draag platte schoenen en doe je sieraden af. aaaaaaa veilig te werken? ‘Motivational interviewing’ is een manier van communiceren waarmee je daarvoor kunt zorgen. Je doorloopt in de workshop de vijf fasen van ‘niet bewust van de gezondheidsrisico’s’ tot ‘het gezonde gedrag vasthouden’. Je leert vanuit blanco luisteren en de juiste vragen stellen de fase te herkennen waarin een ander en/of het team zich bevindt. Daarna kun je acties ondernemen die passen bij de fase. In kort tijdbestek krijg je inzicht in deze methode en handvatten om ermee in de eigen praktijk aan de slag te gaan. Uiteindelijk leidt dit tot duurzaam zorgen! 28. Duurzaam coachen in 10 minuten aaaaaa Je collega’s motiveren en stimuleren om zélf na te denken is een van de belangrijkste rollen van jou als coach. Hoe zorg je daarvoor? En hoe doe je dat zo effectief en efficiënt mogelijk? In deze workshop bieden we je een aantal korte en snelle werkvormen die je zelf gaat uitvoeren en ervaren. Deze kun je te allen tijde gebruiken tijdens een teamoverleg, tussendoor, in een training of tijdens je werk. Je gaat naar huis met nieuwe ervaringen en werkvormen om met je collega’s gezond en zeker te kunnen werken. in de richting van duurzaamheid voor cliënt, medewerkers en zorgproces. Hoe zet je zulke veranderingen in, hoe meet je de resultaten? Op naar de toekomst! In deze workshop het laatste nieuws rond verandermanagement. Daarna gaan we snel door met uitleg over en ervaren van een veranderingsaanpak die je de volgende dag al in de praktijk kunt brengen. 30B. Het verandert ook nooit! Duurzaam veranderen voor ondersteunende diensten Als ergocoach met specifieke verantwoordelijkheid voor ondersteunende diensten heb je vast wel eens, net als je collega’s, in het zand gehapt. Hoe dan verder? In deze workshop gaan we aan de slag met verandertechnieken, toegespitst op deze doelgroep. We gaan in op de specifieke hobbels die je soms moet nemen of moet zien te omzeilen. In deze workshop is het thema de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers met een knipoog naar het gehele zorgproces. Hoe zet je veranderingen in, hoe meet je de resultaten? Op naar de toekomst! aaaaa Pagina 11

Pagina 13

Interactieve internet studiegids, deze krant of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digitale catalogi.

Gezond & Zeker 2015 nr. 2 Lees publicatie 164Home


You need flash player to view this online publication