AGRESSIE q Enkele andere aandachtspunten bij intervisie: • De deelnemers zitten wat betreft verwachtingen op dezelfde golflengte. Dit is iets om voor het starten van een intervisiegroep onderling te bespreken. • Er zijn geen gezagsverhoudingen binnen de groep; er is dus ook geen leidinggevende bij aanwezig. • De verschillen tussen wat iedereen kan bieden, zijn niet al te groot. • Wat in de groep besproken wordt, blijft onder elkaar (is vertrouwelijk). • Afzeggen mag alleen bij zwaarwegende redenen: ‘te druk’ is geen reden, en van meermalen afzeggen wordt een bespreekpunt gemaakt. Een aantal van ongeveer zes deelnemers geeft een goede balans tussen gelegenheid hebben om zelf zaken in te brengen en een bijdrage te leveren aan andermans intervisievragen. Ook houd je dan voldoende deelnemers RODDELMETHODE STAPPENPLAN 1. Kies een voorzitter. 2. Wie brengt het probleem of dilemma in? 3. De inbrenger formuleert zijn vraag. 4. De voorzitter vraagt wat de inbrenger hoopt te bereiken in dit overleg. 5. Ronde met inhoudelijke/feitelijke vragen aan inbrenger (wat, wanneer, hoe vaak, etc.). 6. Ronde met verder verdiepende vragen aan de inbrenger. 7. Roddelsessie of brainstorm: de intervisiedeelnemers bespreken met elkaar hypothesen, adviezen en verdere bijzonderheden. De inbrenger mengt zich hier niet in niet, maar luistert en maakt aantekeningen. 8. De inbrenger meldt wat hem of haar aanspreekt in wat is gezegd en wat vooral helpend of nuttig is. 16 Er zijn geen gezagsverhoudingen binnen de groep; er is dus ook geen leidinggevende bij aanwezig over bij afzeggingen. De groep komt voldoende regelmatig bij elkaar, bijvoorbeeld om de zes weken. Een intervisiegesprek duurt meestal een uur en werkt volgens een bepaalde structuur. Daarbij zijn er verschillende methoden die gebruikt kunnen worden. We noemen er enkele. Vijfstappenmethode In de vijfstappenmethode stel je een vraag en licht je deze toe. De groepsleden verkennen de vraag of probleemstelling door er vragen over te stellen en af en toe samen te vatten. Zij proberen vervolgens de kern van het probleem te formuleren. Daarna geeft elk groepslid een of meer adviezen aan de organisator, die aangeeft wat wel en niet aanspreekt. Tot slot evalueer je hoe het intervisieproces is verlopen. Turbo-adviesronde Voor een praktische vraag en bij grotere groepen is de zogeheten turbo-adviesronde een optie. Het gaat dan niet om verdieping zoals bij de roddelmethode, maar juist om een breed scala aan ideeën en mogelijkheden te verzamelen. Na het stellen van de vraag door de inbrenger schrijven alle deelnemers hun adviezen op papier en geven dit aan de vraagsteller. Hij of zij leest de hele opbrengst hardop voor. Zoals gezegd zijn er tal van mogelijkheden om intervisie vorm te geven. Zoek een keer op internet en dan heb je binnen een mum van tijd de meest uiteenlopende modellen en tips onder handbereik. t Pagina 15

Pagina 17

Voor artikelen, online clubmagazines en jaarverslagen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw clubbladen.

Gezond & Zeker 2016 nr. 1 Lees publicatie 167Home


You need flash player to view this online publication