15 AGRESSIE Valkuilen bij intervisie Intervisie kent een aantal valkuilen. Eén ervan is dat degene die zijn of haar probleem inbrengt, direct van anderen te horen krijgt wat te doen of te laten. Ook ‘lesgeven’ past niet bij het gelijkwaardige karakter van intervisie. Los daarvan is niemand beter op de hoogte van het ingebrachte probleem dan de inbrenger zelf. Snelle adviezen schieten meestal hun doel voorbij. Een ander risico is dat de aanwezigen afdwalen van de intervisievraag, bijvoorbeeld omdat er een discussie ontstaat over wat er loos is of gedaan moet worden. Dus stel dat iemand inbrengt dat collega’s de tilprotocollen zo vaak aan hun laars lappen, dan heeft het weinig zin om eindeloos door te gaan over de te hoge werkdruk of een niet deugend organisatiebeleid. Althans, niet binnen intervisie: daar gaat het erom wat binnen het bereik van de inbrenger ligt of gebracht kan worden. dus voor een minder soepel verloop. Het is bovendien onnodig: de inbrenger blijft ‘eigenaar van het probleem’ en bepaalt zélf wat van het ingebrachte relevant is. Daarna vormt hij zijn eigen oordeel en gaat er al dan niet mee aan de slag. Duidelijkheid vooraf Het is kortom nodig de rollen vooraf goed helder te hebben en daar gedurende de intervisie aan vast te houden. De voorzitter bewaakt dit proces. De voorzitter kan roulerend zijn en je kunt jezelf aanbieden of gekozen worden door de inbrenger. Door de opzet wordt een discussie met de intervisant die in de praktijk veelal weinig oplevert, voorkómen. Bij de vragenrondes van de roddelmethode (zie kader op pagina 16) gaat de inbrenger niet in discussie met de collega’s. Als de aanwezigen met elkaar ideeën bespreken over wat speelt, bemoeit de inbrenger zich daar evenmin mee. Hij of zij luistert en schrijft op wat voor hem of haar bruikbaar is. Goede intervisie is een bepaalde methode verloopt georganiseerd overleg dat volgens een Een derde belangrijk obstakel ontstaat als tussen inbrenger en één of meerdere aanwezigen een discussie ontstaat over wat er moet gebeuren of al gedaan is. Dat kost tijd, leidt af van wat intervisie beoogt en zorgt Als de inbrenger aan het einde meldt wat hij of zij verhelderend en helpend vond en eventueel zal gebruiken, is ook dit geen aanleiding voor een discussie. Niet oordelen en de inbrenger niet veroordelen: dat is misschien wel het belangrijkste bij intervisie. Het gaat vooral om begrip voor het knelpunt en meedenken. Adviseren mag, maar voor de inbrenger bepalen wat goed is, is niet gewenst. Door de communicatie helder te houden, verloopt de intervisie kalmer, sneller en productiever. Bij de start van een intervisiegroep helpt het om een voorzitter van buiten de eigen groep aan te trekken. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld de afdeling P&O vragen. Bij de roddelmethode geeft de voorzitter zelf geen inhoudelijke inbreng en evenmin advies. BEGRIPPEN Intervisie is een overleg tussen mensen die werkzaam zijn (of nog in opleiding) in dezelfde discipline. Het gaat om ervaring en kennis delen met als doel het leren van elkaar en het verbeteren van de kwaliteit van het werk. Bij intervisie komt een inbrenger met een vraag of knelpunt (intervisievraag), waarop hij of zij verheldering wenst. De aanwezige collega’s noemen we de intervisanten. Een van hen zorgt er als voorzitter voor dat het overleg op de gewenste manier verloopt. De inbrenger hoeft zich niet te verantwoorden voor wat hij of zij doet met wat door anderen naar voren brengen. Intervisie is iets anders dan supervisie. Bij supervisie wordt het functioneren ‘van bovenaf’ besproken. Er is een soort docent, de ander of anderen zijn een soort leerlingen. Bij intervisie ontbreekt deze hiërarchie: iedereen is gelijk. q Pagina 14

Pagina 16

Voor tijdschriften, online onderwijs catalogussen en boeken zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw gidsen.

Gezond & Zeker 2016 nr. 1 Lees publicatie 167Home


You need flash player to view this online publication