AGRESSIE 20 AGRESSIE ‘Teamafspraken zijn essentieel’ Medewerkers van ggz-organisatie RIBW Kennemerland/ “Teamafspraken zijn essentieel”, vertelt José van Beurden, opleidingsadviseur van de organisatie. “Je kunt begrip hebben voor de situatie van de cliënt, maar dat wil niet zeggen dat je zijn of haar gedrag ook moet accepteren. Je moet je bewust zijn van een aantal zaken. Wanneer zet je je eigen kwaliteiten in en wanneer maak je de overstap naar een teamaanpak bijvoorbeeld? En welke afspraken maak je dan als team met betrekking tot grensoverschrijdend gedrag?” Verandering Met behulp van de ondersteuningsregeling ‘Veilig Werken in de Zorg’ is de verandering in gang gezet. Met een training ‘Veiligheid en Agressie’ en de AgressieWijzer van ‘Wees BEST PRACTICE Amstelland en Meerlanden (K/AM) hanteerden een eigen norm en aanpak als het ging om agressief gedrag van cliënten. Teamafspraken ontbraken, met risicovolle situaties voor het team én de cliënten als gevolg. Tijd voor verandering. En die is vooral op locatie De Baron goed merkbaar. duidelijk over agressie’ is gefocust op het maken van gezamenlijke afspraken over het omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Ook is er duidelijkheid gecreëerd over waar je als medewerker zelf verantwoordelijk voor bent, wat de verantwoordelijkheid van het team is en hoe voor, tijdens en na een incident wordt gecommuniceerd. Duidelijkheid en structuur De AgressieWijzer speelt een belangrijke rol in de aanpak. In een paar sessies helpt dit hulpmiddel teams om samen succesvol agressie aan te pakken. Een team bespreekt in drie sessies ervaringen met gewenst gedrag op het werk (‘groen gedrag’), emotioneel maar acceptabel gedrag (‘oranje gedrag’) en agressief gedrag (‘rood gedrag’). Het team stelt een gezamenlijke norm vast – wat vinden we acceptabel en wat niet? – en bepaalt samen hoe je groen gedrag kunt stimuleren, oranje gedrag kunt ombuigen en rood gedrag kunt stoppen. Ook bespreekt het team welke maatregelen worden genomen bij ongewenst gedrag, zodat voor iedereen duidelijk is wat je wanneer kunt doen. José: “Door deze aanpak zijn medewerkers veel meer op een eenduidige manier gaan handelen richting cliënten. Dat biedt cliënten de duidelijkheid en structuur die ze nodig hebben. Ze gaan niet meer op zoek naar de grens, omdat ze weten dat elke begeleider dezelfde grens hanteert. Daardoor escaleren situaties minder vaak.” Samen met cliënten Inmiddels experimenteert locatie De Baron ook met het bespreken van de AgressieWijzer samen met cliënten. José: “Opvallend was dat collega’s én cliënten vaak al op één lijn zaten ten aanzien van gewenst gedrag en grensoverschrijdend gedrag. Er zijn met elkaar gedragsafspraken gemaakt en afspraken over welke reacties passend zijn in voorkomende situaties.” “In ons jaarplan ‘Leren en Ontwikkelen’ hebben we het verhaal van De Baron als best practice opgenomen om andere locaties te inspireren en ook echt aan de slag te gaan met de aanpak van agressie”, aldus José. Tips Op de vraag of José nog tips heeft voor collega’s die ook er werk van willen maken, is ze duidelijk: “Om een werkbaar plan te maken, moet je heel concreet gedrag en acties benoemen. Werk dus met voorbeelden uit de praktijk. Maak ook afspraken waar iedereen zich aan kán houden, anders heeft het geen zin. Evalueer regelmatig met elkaar of de afspraken werken in de praktijk, geef elkaar feedback en pas zo nodig de afspraken aan. En deel in de organisatie goede voorbeelden.” t Wil jij als veiligheidscoach met je collega’s aan de slag met de AgressieWijzer? Je vindt alle materialen op duidelijkoveragressie.nl. Pagina 19
Pagina 21Voor catalogussen, online catalogussen en PDF-en zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw edities.
Gezond & Zeker 2016 nr. 1 Lees publicatie 167Home