11 28. Ont-moeten aaaa De zorg staat bol van ‘moeten’. Als er teveel ‘moeters’ zijn, raakt een mens geïrriteerd. Dit overkomt verzorgenden maar bijvoorbeeld ook mensen met dementie regelmatig. Het leidt tot onmacht, frustraties en irritaties. Herken jij dit? Wil je weten waarom mensen met dementie soms onvoorspelbaar kunnen reageren op jouw goede bedoelingen? Wil je handvatten om hier mee om te gaan, waardoor zowel jij als je cliënt zich prettiger voelt? Kom dan naar deze interactieve workshop. roos rijnen trainer Theater in de Zorg 29. Greep op de groep: groepscrisisontwikkelingsmodel maaaaa Zorg wordt vaak verleend aan groepen van zes, acht of meer cliënten. Bij een conflict kijken we dan: wie gaf de aanzet? Wat staat er in zijn of haar zorgleefplan? Maar zorgleefplannen zijn individuele instrumenten en daardoor ongeschikt voor de omgang met een groep. Wie acht cliënten begeleidt met elk acht aandachtspunten, komt op 64 richtlijnen. De begeleiding verliest het overzicht. Met een Groeps-Crisisontwikkelingsmodel keert het overzicht én de regie terug naar de begeleider. In het model staat wat te doen bij welke mate van (on)rust in de groep. Handig als je team dreigt te verstikken in benaderplannen. Of overweldigd raakt door onrust, agressie en andere vormen van onveiligheid door cliënten. ronald geelen psycholoog Thebe 30. Een check op je crisissignaleringsplan maaaaa Het crisissignaleringsplan kennen we ook onder andere namen zoals het stoplichtmodel of het Crisis Ontwikkelings Model. De kern ervan blijft dat onveilig gedrag voorsignalen kent en het de moeite loont daarop te anticiperen. Immers, dan kun je de cliënt misschien nog positief beïnvloeden, of anders kun je zorgen voor jouw veiligheid en die van je cliënten. In deze workshop worden recent herontdekte inzichten van de werking van de hersenen besproken en benut om de signaleringsplannen beter te kunnen screenen en aanvullen. Deze inzichten zijn niet abstract, maar direct praktisch relevant. Johan Cruijff zei het al: “Je ziet het pas als je het begrijpt.” roland geelen psycholoog Thebe 31. Omgaan met verbale agressie maaaaa Een praktische workshop waarin wordt geoefend met een trainer en acteurs. Je leert opkomende agressie om te buigen door het toepassen van de-escalerende vaardigheden op basis van een begripvolle maar ook begrenzende attitude. Er worden herkenbare situaties uitgespeeld met de acteurs. Je kunt je eigen casus inbrengen. Daarbij leer je de juiste interventie te gebruiken omdat je verschillende soorten agressie leert herkennen. Vergelijk de agressie van een cliënt die gaat zitten mopperen omdat jij te laat bent of een cliënt die onmiddellijk begint te schelden. Twee verschillende situaties waarin tegenovergestelde interventies nodig zijn. Een luchtige, humorvolle workshop in een veilige omgeving over een pittig thema! els van Leeuwen trainer SCHOOL TEGEN SCHELDEN 32. Omgaan met lastig en dwingend gedrag maaaa Wat doe je als cliënten of mantelzorgers verontwaardigd of boos verhaal komen halen? Of als ze je op een onderhuidse manier onder druk zetten? Of als cliënten agressief reageren? En hoe houd je jezelf rustig als het spannend wordt? In deze workshop leer je lastig en dwingend gedrag te begrenzen en te stoppen. Door te zorgen voor je eigen veiligheid kun je de ander optimaal helpen. Goed voor morgen beter zorgen en vooral ook goed voor het plezier in het werk van jou en je team. De workshopleider laat samen met een acteur verschillende situaties zien. Als je wilt, mag ook jij (vooral veilig) oefenen met de acteur. Spannend én leerzaam. ivo Spanjersberg trainer Corpus Sanum 33. Online leertest agressie maaaaa Bij steeds meer zorgorganisaties krijg je de mogelijkheid zelf te werken aan je deskundigheid. Je kunt zelf cursussen uitzoeken die passen bij wat jij wilt leren. Dat is leuker en effectiever. Maar hoe vind jij je weg in dat enorme woud van cursusaanbod, e-learning, seminars en noem maar op. Voor het onderwerp ‘agressie’ is er daarom een online test gemaakt. Als je die invult krijg je een praktisch trainingsadvies wat precies past bij jouw leerbehoefte en competenties op het gebied van agressie. In deze workshop leer je dus over leren, maar ga je ook direct aan de slag met jouw persoonlijke leeradvies. nico Knibbe onderzoeker LOCOmotion 34. Ontwikkel jezelf en je team: wegwijs door instrumenten maaaaa Er zijn de afgelopen jaren veel innovaties ontwikkeld om agressie aan te pakken. Een voorbeeld is de AgressieWijzer, een effectief instrument om teamafspraken te maken voor het omgaan met agressie. Of denk aan het risicotaxatie-instrument ARIH, met als doel om veilig op huisbezoek te gaan. Ook zijn er e-learning programma’s en registratiesystemen. Maak kennis met de verschillende beschikbare instrumenten en weet hoe je ze kunt gebruiken. Hiermee zorg je beter voor jezelf en daardoor beter voor anderen. William Bertrand, trainer RadarVertige GeZOnD & ZeKeR KennIsDAGen 2016 35. Virtual reality agressie bootcamp maaaaa Jij werkt in de zorg en weet hoe het is om te maken te hebben met grensoverschrijdend, agressief gedrag. Soms komt het uit het niets, de andere keer zie je het aankomen. In beide gevallen reageer je anders door de prikkels die je signaleert of hoe je op dat moment zelf in je vel zit. In deze workshop maak je met een VR-bril kennis met onze virtuele cliënt, je leert snel ongewenst gedrag herkennen en signaleren. Ga de uitdaging aan en discussieer met je mededeelnemers. Na de workshop heb je geleerd om in iedere situatie je doel te bepalen en de invloed van spanning op je eigen handelen te beïnvloeden. Dennis van Heerden trainer Good Work Personnel Development 36. Durf jij het aan op je werk: je eigen grenzen stellen? maaaaa Stress op het werk heeft alles te maken met het lichamelijk en geestelijk welzijn van medewerkers. Bij sommigen is de balans fragiel: er hoeft maar iets te gebeuren of ze zijn van de kook. Anderen staan steviger in hun schoenen. In het ABC-model van werk gerelateerde klachten leer je dat belastende werk- en privéomstandigheden in combinatie met persoonlijke eigenschappen tot disfunctioneren en gezondheidsproblemen kunnen leiden. Persoonskenmerken zijn niet gemakkelijk te beïnvloeden: bewustwording van je persoonlijke copingstijl, de manier waarop je omgaat met problemen, heeft veel sneller effect. In deze workshop leer je effectief te reageren op grensoverschrijdend gedrag. Wim van es trainer Bureau van Es 37. Een agressie-incident, en dan? aaaaa Als medewerker in zorg en welzijn kun je te maken krijgen met agressie. Een patiënt haalt plotseling uit of een voorbijganger bedreigt je terwijl je naar een thuiswonende cliënt op weg bent. Agressie heeft grote impact. Vaak krijgt je zelfvertrouwen een knauw, het kost tijd en moeite dit weer op te bouwen. Hetzelfde geldt voor het vertrouwen in anderen. Hulp en steun zijn dan ook zeer welkom bij het verwerkingsproces. Hoe organiseer je dit en welke acties zijn nodig om je collega’s te helpen een incident te verwerken en met plezier te blijven werken? Wim van es trainer Bureau van Es COACHING / COMMUNICATIE 38. Toch last van je rug? Coachen van collega’s met fysieke klachten aaaa We doen er alles aan om het te voorkomen, maar er zullen altijd collega’s blijven die klachten aan het bewegingsapparaat krijgen. Hoe zorg je q m a a Nieuw Zorg Ondersteunende diensten (OD) a Ergocoach (EC) a Veiligheidscoach (VC) a Arbocoördinator (AC) Pagina 10

Pagina 12

Scoor meer met een online shop in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden reclamefolders online.

Gezond & Zeker 2016 nr. 2 Lees publicatie 168Home


You need flash player to view this online publication