AGRESSIE 14 TIPS EVENTUELE STREAMER II: Luie stoel voor cliënt die niet naar bed wil • Algemeen: het is goed als een teamlid van de zorginstelling de cliënt al thuis ontmoet, dus vóór de verhuizing. Wie de cliënt in zijn vertrouwde omgeving heeft gezien, kan hem beter ‘plaatsen’. Familie - en soms de cliënt - herkent dan later ook het teamlid. • Voorgeschiedenis: heeft deze persoon weleens agressie vertoond? Hoe reageerde hij op eerdere verplaatsingen? Dat geeft al een idee van wat kan worden verwacht. • Hoe ging iemand vroeger om met spanningen? Mogelijk geeft dat aanknopingspunten voor de begeleiding. • Zijn er lichamelijke problemen of ontregelingen, zoals delier? Is of was er sprake van middelenmisbruik? Het laatste geeft meer risico op gedragsproblemen, zowel bij het gebruik als stoppen ervan (onttrekkingsreacties). • Is binnen het team duidelijk wie de grote lijn bewaakt rondom deze persoon? Sleutelwoorden: benadering, behandeling, contact met familie. Is dit ook helder bij de contactpersoon zorg binnen de familie? DENK AAN... • Zorg dat het lijntje niet breekt. Het is al iets als je in de nabijheid van de nieuwe bewoner kan vertoeven. Of dat hij het toelaat als je hem iets toestopt. Laat het slechte nieuws van de opname door een ander vertellen, bijvoorbeeld door de arts, zodat jij er gewoon kan zijn voor de cliënt. Bij discussies over de opname heeft de bewoner anders mogelijk het idee dat hij met jou kan onderhandelen over zijn verblijf. Die valse hoop geeft dan weer frustratie en conflict. • Andere disciplines zijn ook betrokken bij de cliënt en de opname. Soms is het nodig hun inbreng te doseren; niet alles tegelijk in de eerste week. • Zorg ervoor dat familieleden van de cliënt handvatten krijgen, zodat zij weten hoe te handelen in de eerste weken na de opname. Denk aan het voorkómen van eindeloze twisten over de noodzaak van opname. Of het bieden van duidelijkheid over wanneer zij weer op bezoek komen. Dan kunnen de begeleiders daarover ook weer duidelijkheid bieden, en voelt de cliënt zich hierin hOpelijk niet aan het lijntje gehouden. Foto: Deen van Meer Pagina 13
Pagina 15Scoor meer met een webshop in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden catalogussen online.
Gezond & Zeker 2016 nr. 3 Lees publicatie 169Home