15 FYSIEKE BELASTING Hulpmiddelen in de thuiszorg STEEDS VAKER IN SPAGAAT? niet. De tilband is te klein en de tillift werkt niet zoals de liften die de zorgverlener gewend is. Na veel gedoe zit de cliënt uiteindelijk in de stoel. Besloten wordt haar ’s avonds weer met de hand te tillen. Ondertussen heeft ook de tweede collega rugklachten. Vervolgens wordt een nieuwe tilband geleverd. Die past beter, maar het aanleggen is een heel gesjor. Eindconclusie: mevrouw wordt te zwaar voor zorg thuis. Opname in een verpleeghuis volgt. Beschrijf probleem en krijg gratis advies Herken je dit? Gezond & Zeker bereidt een onderzoek voor: hoe vaak speelt dit soort tekortkomingen zorgverleners parten in het gezond werken? Het doel is risico’s op fysieke overbelasting te vermijden én je in staat te stellen je cliënten optimaal te verzorgen. Stuur voorbeelden naar: info@gezondenzeker.nl. Denk onder meer aan: Het is in de thuiszorg niet altijd gemakkelijk de Praktijkrichtlijnen Fysieke Belasting na te leven. Sterker, het wordt steeds moeilijker, zo blijkt uit berichten die Gezond & Zeker bereiken. Help mee zaken te verbeteren. Zomaar een praktijkvoorbeeld. Mevrouw De Wit is al lang in zorg. De dementie sluipt verder. Ook haar fysieke kracht is de laatste tijd aanzienlijk afgenomen. Ze komt niet meer zelfstandig uit bed. Dagelijks helpt een zorgverlener van de thuiszorg haar met de ADL en de transfers. Eerst ging dit gemakkelijk. Met een kleine aanwijzing en lichte ondersteuning bracht de zorgverlener mevrouw in beweging. Dat lukt nu niet meer. Collega’s vragen de ergocoach in het team iets te ondernemen. Tekst: Elly Waaijer, beleidsadviseur Gezond & Zeker Rugklachten Zij constateert dat een passieve tillift nodig is en vraagt deze aan. De komst hiervan duurt twee weken. Ondertussen gaat de eerste zorgverlener van het team fors door haar rug bij het tillen. Maar gelukkig arriveert dan de tillift. Een ervaren zorgverlener komt mevrouw de eerste ochtend helpen, maar dat lukt • Niet het gevraagde of meest adequate hulpmiddel krijgen. • De aanvraag duurt te lang. • De cliënt accepteert het hulpmiddel niet. • De cliënt wil zijn eigen bijdrage voor hulpmiddel niet betalen. • De reactie van de gemeente of verzekering op de aanvraag laat te lang op zich wachten. Hoe lang? Waar loop jij tegenaan? Beschrijf je probleem of vraag uitvoerig. Je ontvangt daarna gratis advies over een goede aanpak. De informatie helpt ons in combinatie met al bestaande gegevens een rapport te maken over de huidige situatie en daarvoor aandacht te vragen op de juiste plaats. Tijdens de Gezond & Zeker Kennisdagen kun je ook onder meer vragen over dit thema stellen bij de Gezond & Zeker Vraagbaak-stand. Experts helpen je graag. Lees meer op pagina 10/11. Illustratie: Auke Herrema Pagina 14
Pagina 16Heeft u een nieuwsbrief, emagcreator of e-lesboeken? Gebruik Online Touch: gids converteren naar een digitale publicatie.
Gezond & Zeker 2016 nr. 3 Lees publicatie 169Home