11 FYSIEKE BELASTING haken daarna al af. Maar er is meer dan de kostenkant: de baten. Goede voorzieningen leveren het nodige op. Als jij minder tijd kwijt bent met onzin (elke keer dat natte bed verschonen) of andere vervelende taken, brengt dat uiteindelijk geld op. Of meer tijd voor je cliënt. ‘Succes begint met weten waar je het over hebt’ Weet jij wat je zelf kost per uur? Ook dat is goed om te weten: dat is immers meer dan het dubbele van wat je netto in handen krijgt. Stel, een slim hulpmiddel bespaart jouw team vier uur werk per week. Dat is een half uur per dag. Per jaar gaat het dan om grofweg 10.000 euro of veel extra tijd voor de cliënt. Andere baten zijn minder verzuim en langer gezond kunnen blijven werken, al duurt het even voordat deze resultaten merkbaar zijn. Maar dat niet alleen. Denk verder aan deze voordelen: het voorkomen van valpartijen, decubitus, incontinentie en huidbeschadigingen bij de cliënt door een te zware transfer. Het voorkomen van één decubituswond bespaart bijvoorbeeld 2.500 tot meer dan 8.000 euro op, afhankelijk van de ernst. Slik dus niet te snel voor zoete koek dat iets te duur is. ‘Het is te duur’ hoeft dan niet het einde van een goed idee te zijn, maar het begin van ‘Morgen beter Zorgen’. Meer inspiratie? Tik op Google ‘Markante Marges’ in en download de pdf. TIPS Prijzen voor precies hetzelfde product kunnen sterk verschillen. Tips: Hoeveel wordt er ingekocht? Koop je iets grootschalig in, bijvoorbeeld met meerdere locaties, dan daalt de prijs vaak snel. Eén los glijzeil is per stuk een stuk duurder dan als je er honderd tegelijk koopt. Is het eenmalig of wordt jaarlijks het nodige ingekocht? Maak met een leverancier voor een langere periode afspraken. Dan dalen de kosten. Kies je altijd voor dezelfde leverancier? Als je een vaste relatie met een leverancier aangaat, kan de prijs dalen. Maar soms zakt de prijs juist dankzij concurrentie tussen leveranciers. KRIJG ZAKELIJK INZICHT In de zorg wordt meer kostenbewustzijn van medewerkers gevraagd. Dat past bij de nieuwe rollen en verantwoordelijkheden van zorgverleners. Je ziet dit terug in nieuwe trainingen. Zo biedt Annemarie Klaassen vanuit het Van Kleef Instituut een workshop aan voor zorgverleners over ‘zakelijk denken in het belang van de cliënt’. Vanuit het Van Kleef Instituut is ook een nieuw instrument ontwikkeld: de Businesscase Light. Het helpt zorgverleners net iets meer zakelijk inzicht te ontwikkelen en zelf dingen door te rekenen: eenvoudig als het kan en wat complexer als dat nodig is. Niet omdat zorgverleners financieel managers moeten worden - zeker niet - maar wel omdat kritisch nadenken over geld van groot belang is voor jezelf en je cliënt. Informatie over de workshop: a.klaassen@vankleefinstituut.nl. En over de Businesscase Light: www.vankleefinstituut.nl. De prijzen van training variëren behoorlijk. Vraag meerdere offertes aan. Of combineer de training met een interne scholing of (gratis) e-learning van bijvoorbeeld Gezond & Zeker. Soms bieden leveranciers (gratis) training aan. Onderhandelen kan de moeite waard zijn; en zoek partners. Medewerkers van de afdeling inkoop zijn hiervoor opgeleid. Ze zijn minder bekend met arbo- en hulpmiddelen, maar hebben veel verstand van strategisch inkopen. Pagina 10

Pagina 12

Heeft u een publicatie, online publisher of online magazines? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport van papier naar digitaal converteren.

Gezond & Zeker 2016 nr. 4 Lees publicatie 170Home


You need flash player to view this online publication