FYSIEKE BELASTING 10 Is het wel te duur? En leg je je daar dan bij neer als ergocoach? Of ga je ervoor zorgen dat het toch gaat lukken? Succes begint met weten waar je het over hebt! VERRAS JIJ JEZELF OF JE MANAGER? TE DUUR? NIET ALTIJD! Wellicht de meest gehoorde reden om geen hulpmiddelen aan te schaffen in de zorg is: ‘Het is te duur.’ Met piepende banden stopt dan meteen de voortgang van enthousiaste, noodzakelijke plannen. Maar: is dat terecht? Tekst: Hanneke Knibbe, bewegings wetenschapper Redelijkheid Het staat voorop dat je je aan landelijke afspraken moet houden. Die Praktijkrichtlijnen Fysieke Belasting gelden zowel voor werkgever als werknemer. Maar dan moeten de noodzakelijke spullen er wel zijn! Je mag daarbij niet het onmogelijke van je werkgever vragen. Voor investeringen in Arbo-voorzieningen, zoals tilliften, geldt daarom het ‘redelijkheidsbeginsel’. Soms kan een werkgever het niet of niet in één keer betalen. Daar moeten dan wel concrete redenen voor zijn. Bovendien: de aanschaf van hulpmiddelen kan je over meerdere jaren spreiden. Maak je er sterk voor dat jaarlijks, bij elke begroting, een post wordt gereserveerd voor onderhoud en afschrijving. De resultaten van de TilThermometer kunnen je helpen zoiets te onderbouwen bij je management. Zorg dat je het weet Als iemand zegt dat iets te duur is, moet hij ook weten hóe duur. Het gekke is dat veel zorgverleners en soms ook managers dat niet weten. Hoe zit het bij jou zelf? Weet jij hoe duur een tillift is? Of een glijzeil, wondverzorgingsspray of incontinentiemateriaal? Als jij iets voor elkaar wilt krijgen, zorg er dan voor dat je dat wel weet. Wie weet verras je jezelf of je manager? Kijk verder dan de kosten Het klinkt banaal, maar zorgverleners kijken vaak alleen naar de kosten en Illustratie: Auke Herrema Pagina 9
Pagina 11Voor verenigingsbladen, online nieuwsbrieven en PDF-en zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw vakbladen.
Gezond & Zeker 2016 nr. 4 Lees publicatie 170Home