9 AGRESSIE De Leerstand PRAKTISCH LEERADVIES OVER AGRESSIE Van zorgprofessionals wordt steeds meer verwacht dat ze zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces. Ook als het gaat over het thema ‘agressie’. De Leerstand is een nieuw hulpmiddel hierbij. Het komt helaas voor: agressief, grensoverschrijdend gedrag van cliënten, patiënten en derden tegen medewerkers in (jeugd)zorg en welzijn en maatschappelijke dienstverlening. Bijvoorbeeld een vader die een beeldscherm door de spreekkamer gooit. Of een cliënt die zegt: “Ik weet waar je kinderen op school zitten, dus ik zou maar luisteren.” Juiste vaardigheden Tekst: Duidelijk over agressie / Danique van Schendel Dit gedrag vraagt altijd om actie. Reden dus voor professionals om over de juiste vaardigheden te beschikken om hier goed mee om te gaan, maar ook om agressie te voorkomen. Maar hoe weet je als (jeugd) zorgmedewerker nu of je op de goede weg bent? Wat je nog kunt leren? Op welke punten je je nog kunt verbeteren? De Leerstand kan zorgprofessionals helpen hun persoonlijke leerbehoefte in kaart te brengen binnen het thema agressie. Dit handige instrument voor zelfreflectie is ontwikkeld door Duidelijk over agressie, een initiatief van sociale partners uit de zorg en jeugdzorg. Op maat De Leerstand is gebaseerd op het raamwerk Agressieonderwijs, een model dat tot stand is gekomen in samenwerking met professionals uit de (jeugd) zorg en onderwijs. Het raamwerk dekt de volledige breedte van het thema agressie. En daarmee doet de Leerstand dat dus ook. Op welke onderwerpen het instrument onder meer ingaat? Stimuleren van gewenst gedrag. Omgaan met emoties. Handelen na een incident. Inzicht krijgen in beleidsmatige zaken rondom agressie. Nadat je een korte vragenlijst hebt ingevuld, krijg je per onderdeel een praktisch en individueel leeradvies, met bijpassende leermaterialen. Je kunt er direct mee aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan e-learning, een filmpje of een artikel. Breed inzetbaar Bij een workshop tijdens de Gezond & Zeker Kennisdagen (zie pagina 6-8) kwam de Leerstand aan bod. De deelnemers maakten er kennis mee op hun smartphone. Ze raakten snel enthousiast toen ze zagen dat het leerinstrument op allerlei manieren is te gebruiken. Bijvoorbeeld door (jeugd)zorgprofessionals om te ontdekken hoe goed ze al op weg zijn en wat er nog te leren valt. Of tijdens intervisiebijeenkomsten, trainingen, functioneringsgesprekken of als 360-graden-feedback. Ook in sociaal-agogische en zorgopleidingen is de Leerstand goed bruikbaar. De Leerstand kan eveneens handig zijn voor opleidingscoördinatoren. Op basis van de ingevulde Leerstand kunnen zij met zorgverleners in gesprek gaan over hun leerbehoeften. Extra handig: de scores zijn gemakkelijk op te slaan als pdf. Zo kunnen ze op een later moment weer worden gebruikt of worden doorgestuurd naar een manager, collega of een opleidingscoördinator. Let op: de Leerstand bewaart jouw scores niet. Je moet dus zelf de score opslaan. Meer informatie: leerstand.duidelijkoveragressie.nl Leermaterialen om direct mee aan de slag te gaan Pagina 8

Pagina 10

Scoor meer met een online shop in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden brochures online.

Gezond & Zeker 2016 nr. 4 Lees publicatie 170Home


You need flash player to view this online publication