Foto: Frank van der Burg 19 COACHING EN COMMUNICATIE Gedrag begrijpen Zorgverleners proberen gedrag altijd zo goed mogelijk te begrijpen. Daarbij is de relatie tussen cliënt en zorgverlener essentieel. De juiste hulpmiddelen kunnen dit ondersteunen. Zo wordt gebruikgemaakt van verzwarings - dekens, ballendekens, tentbedden en dynamische ligortheses. De ervaring van Dagmar is dat deze hulpmiddelen kunnen leiden tot minder escalaties. Dat is winst, zegt ze. “Minder is al mooi. Een daling van twaalf keer naar zeven keer is geweldig voor iedereen.” Ergotherapeut Dagmar Treur: ‘De indicatie is meestal maatwerk’. Indicatie is maatwerk De inzet en financiering van deze hulpmiddelen zijn lastig. De indicatie is meestal maatwerk: het is volgens Dagmar geen kwestie van ‘even een lijstje afvinken’. Ze zegt: “Een eenduidige indicatiestelling is zelden mogelijk bij deze cliënten. Het liefst proberen ze een hulpmiddel dan ook uit, maar dat kan niet altijd. Soms lijkt een hulpmiddel op voorhand geschikt, maar past het toch niet bij de cliënt. Een bewoner vindt het bijvoorbeeld eng dat er ‘iets’ in bed ligt dat er niet ‘hoort’ en wordt er onrustig van in plaats van rustig. Dan houdt het natuurlijk op.” Dagmar over de verantwoording van de inzet en de vergoeding door het Zorgkantoor: “Als er sprake is van lichamelijke problemen, zoals contracturen of spasmes, lijkt men meer geneigd het middel te vergoeden dan bij voordelen op het gebied van gedrag, zoals bij onze bewoners. Net alsof dat minder zwaar telt? Maar voordelen - denk aan Speuren naar de juiste hulpmiddelen ’s nachts kunnen doorslapen, overdag minder prikkelbaar zijn of meer kunnen genieten van de dag - tellen zwaar. Zowel voor de kwaliteit van leven van de cliënt als voor zorgverleners.” Uitproberen helpt Dat aanvragen sneller worden goedgekeurd bij lichamelijke problemen dan bij gedragsproblemen, werkt volgens Dagmar zelfs door bij medewerkers. “Zij denken zelf ook vaak dat de aanvraag ‘vast niet zal lukken’. En dus wordt er minder aangevraagd. Het lijkt een vicieuze cirkel te zijn.” Om hier een oplossing voor te vinden, werkt Ipse de Bruggen met een paar strategieën. Zo hebben de zorgmanagers op een aantal locaties budgetten bij elkaar gelegd voor een hulpmiddelencollectie. Deze hulpmiddelen kunnen binnen de organisatie worden ingezet door de werkgroep Hulpmiddelen. Dit biedt de mogelijkheid goed uit te proberen of een hulpmiddel inderdaad helpt. BINNENKORT MEER… Ipse de Bruggen heeft met het zelfontwikkelde meetinstrument gewerkt binnen een project gefinancierd door Veilig Werken in de Zorg, een actieplan van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In een volgend nummer van Gezond & Zeker lees je meer over de resultaten. Scherp in beeld Bovendien werkt Ipse de Bruggen met een zelfontwikkeld meetinstrument dat nauw aansluit bij het cliëntgebonden signaleringsplan van de organisatie. Daarmee wordt in kaart gebracht hoe de bewoner reageert voor, tijdens en na de inzet van een nieuw hulpmiddel. Dagmar: “Zo krijgen we de verschillen scherp in beeld. Ook schijnbaar kleine, maar voor ons zeer waardevolle verschillen als een daling van het prikkelingsniveau zijn zo zichtbaar. Dan kan je nog wel contact met de cliënt maken en heb je nog invloed op de cliënt. Dit is belangrijk voor de relatie van de cliënt met de directe verzorgers. De cliënt voelt zich veiliger en zo kan angstig of ongewenst gedrag voorkomen worden.” Pagina 18

Pagina 20

Scoor meer met een online shop in uw vakbladen. Velen gingen u voor en publiceerden folders online.

Gezond & Zeker 2017 nr. 1 Lees publicatie 171Home


You need flash player to view this online publication