FYSIEKE BELASTING 8 Altijd glijzeil Antoinette: “Op de afdeling voor dwarslaesierevalidanten in Revalidatiecentrum Roessingh wordt bijvoorbeeld voor de verplaatsing van elke revalidant binnen het bed - hoger, lager of draaien op de zij - een glijzeil gebruikt. Wij doen dat niet. Of we dat nu gaan veranderen? Misschien gaan we het bij meer revalidanten doen, maar niet bij allemaal. Het ene matras glijdt bijvoorbeeld gemakkelijk, maar het andere niet. Het was in elk geval goed om de verschillende aanpakken te zien en te praten over de argumenten vóór en tegen. Marjolein: “De belangrijkste sterke eigen schap van Revalidatiecentrum Roessingh vonden we dat de ergocoaches er regelmatig worden uit-gepland voor ergo-taken. Ze hebben dan geen directe verpleegkundige werkzaamheden. Er wordt tijd vrijgemaakt om bijvoorbeeld bij een collega aan het bed te staan en coaching te geven op het gebied van de juiste houding. Dát zouden wij ook wel willen; bijvoorbeeld één dagdeel per week alleen ergocoach-taken.” KENNIS DELEN Antoinette Driehuis en Marjolein Mouton willen hun rol van ergocoach in de revalidatiezorg nóg sterker neerzetten. In de aanloop naar hun bezoek aan Revalidatiecentrum Roessingh formuleerden ze onder meer de volgende vragen: • Waaruit bestaat de rol van ergocoach in deze instelling? Wat zijn hun werkzaamheden? Waar houden ze zich vooral mee bezig? • Van welke hulpmiddelen wordt gebruikgemaakt in dit centrum? • Hoeveel tijd krijgen ergocoaches in dit centrum om zich te profileren en hun werkzaamheden uit te voeren? • Hoe wordt de medewerking van management en collega’s binnen de andere instelling ervaren? Wil jij hierover kennis delen? Mail naar info@gezondenzeker.nl. Op www.ergofilm.nl staan nog geen filmpjes over revalidatiezorg, maar misschien kan jij er één of meer plaatsen. Vaste momenten Antoinette: “Op die manier word je zichtbaarder als ergocoach. Nu zijn wij verpleegkundigen die tijdens hun gebruikelijke werkzaamheden ook taken van een ergocoach uitvoeren. We gaan binnen de organisatie pleiten voor meer onderscheid. Zo van: het zou goed zijn als de ergcoaches zich op bepaalde vaste momenten kunnen richten op bijvoorbeeld onderzoek naar hulpmiddelen, één-óp-één-begeleiding van collega’s, voorbereiding van klinische lessen en het inwerken van nieuwe collega-verpleegkundigen op het gebied van fysieke belasting.” Marjolein: “Onze tip aan ergocoaches is: steek je licht op bij andere instellingen. Wij hebben daar ook ons voordeel mee gedaan.” Lachend: “Maar als ergocoach ben je nooit klaar met leren. We hebben nog altijd vragen te beantwoorden.” Foto: Anne van der Veer Fotografie Pagina 7

Pagina 9

Interactieve online relatiemagazine, deze sportblad of flyer is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van e-onderwijscatalogi.

Gezond & Zeker 2017 nr. 1 Lees publicatie 171Home


You need flash player to view this online publication