TEKST: MAARTEN HAFKAMP FOTOGRAFIE: CHRIS VAN HOUTS ACHT VRAGEN ‘Uurtje-factuurtje is over’ 5. Met The Source wil je je op breder terrein begeven dan alleen communicatie. Wat heb je voor ogen? ‘In mijn “oude” adviespraktijk ging het advies ook vaak verder dan communicatie. Daar wil ik in verder. Bij The Source krijg ik daar de ruimte voor. Met name het aspect van een resultaatafhankelijke beloning spreekt mij daar in aan. En werken met partners/bedrijven die een enorme ambitie hebben om te groeien.’ 6. Je bent altijd voorvechter geweest van betere opleidingen binnen het vak. Hoe staat de branche er wat dat betreft voor? ‘Miserabel. Is een schande. De huidige generatie professionals pleegt roofbouw op de jongere generatie. Dat is een bedreiging voor ons vak. Het heeft alles te maken met het feit dat veel bureaus niet in staat worden gesteld om een goede marge te maken. Er is een enorme prijsdruk. Dat gaat uiteraard ten koste van iets. En dat iets is in veel gevallen het opleidingsbudget. Opleidingsbudgetten staan overigens in alle bedrijfstakken onder druk.’ MICHEL VAN HONK WAT Is per 1 december begonnen bij The Source in Amsterdam WAAROM Vertrok na 20 jaar bij BVH Groep 1. Na meer dan twintig jaar neem je afscheid van BVH Groep. Heb je zelf besloten om te vertrekken? ‘Ja, er kwam een kans bij The Source voorbij waartegen ik geen nee kon zeggen. 20 jaar bij één organisatie is lang genoeg. Maar je moet wel in de gelegenheid gesteld worden (door de andere aandeelhouders) om uitgekocht te worden. Dat is prima verlopen.’ 2. Het lijkt me heel moeilijk om na zo’n lange tijd een bureau te verlaten dat je zelf groot hebt gemaakt. ‘Ja en nee. De uitdaging die voor me ligt geeft veel nieuwe energie. Daar kijk ik erg naar uit. Daarnaast heb ik geleerd niet te veel terug te kijken naar het succes uit het verleden. Zeker in de communicatie-industrie moet je blik steeds naar voren zijn gericht. Verder is de BVH Groep erg succesvol geweest. Eigenlijk hebben we alles wel een keer gewonnen, behalve uitverkiezing tot Bureau van het jaar. Daar ligt een mooie uitdaging naar de toekomst voor de BVH Groep. Dat kunnen ze vast zonder mij.’ 3. Niet lang geleden was BVH nog een van de grotere onafhankelijke bureaus, maar de laatste jaren is het steeds kleiner geworden. Hoe is dat gekomen? ‘BVH is nog steeds een van de grootste onafhankelijke bureaus. De huidige omvang is een afspiegeling van de markt. Alle bureaus zijn in omvang afgenomen. Daarnaast verandert de organisatiestructuur. Minder vaste medewerkers in dienst en meer inkoop van specialisten op ad hoc basis. Niet voor niets kent Nederland meer dan een miljoen zzp’ers die in de marketingcommunicatie ruim oververtegenwoordigd zijn.’ 4. Hoe zie jij de toekomst van BVH? ‘Positief. Met mijn vertrek valt er natuurlijk een gat, maar dat wordt goed opgevuld. De BVH Groep heeft twee sterke pijlers: De PersoneelZaak en Baas en Van Haastrecht. Twee bureaus met een sterke positionering en een helder profiel. Daar ontbreekt het bij bureaus nog wel eens aan. Zo goed als ze zijn in het positioneren van opdrachtgevers, zo slecht doen ze dat voor zichzelf.’ 7. 2011 is bijna voorbij. Wat zijn je verwachtingen voor 2012 (voor de branche)? ‘Opnieuw een moeilijk jaar voor de bureaus. De economie blijft ongenadig. Bureaus moeten fundamenteel naar hun beloningsmodel gaan kijken. Uurtje-factuurtje is over. Resultaatafhankelijke beloning is het woord. Op dat vlak heeft Baas en Van Haastrecht al interessante stappen gezet. Met verschillende opdrachtgevers zijn afspraken gemaakt waarbij het bureau-inkomen afhankelijk is gemaakt van het al dan niet halen van targets.’ 8. Wat zou je graag achterlaten in 2011? ´Dat communicatie weer niet in de boardroom van organisaties is gekomen. Het gezeur over de toegevoegde waarde van het grote creatieve idee. Daarvan staat onomstotelijk vast dat het meerwaarde aan bedrijven en organisaties geeft. De gedachte dat de “wisdom of crowds” ook grootse creatieve concepten kan opleveren. Een wel heel erg dunne Adformatie. En last but not least: de verminderde passie voor ons vak. Adverteerders lijken steeds minder in de toegevoegde waarde te geloven en verliezen hun passie. Je leest dat steeds in verschillende interviews. De doodsteek voor het vakgebied. ‘ER WORDT ROOFBOUW GEPLEEGD OP DE JONGERE GENERATIE’ ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 15 Pagina 14

Pagina 16

Scoor meer met een webwinkel in uw club bladen. Velen gingen u voor en publiceerden verenigingsbladen online.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication