Het einde van het jaar nadert. Tijd om vooruit te blikken op het komende jaar. Wat moet, kan of wordt beter binnen het vakgebied? Wat moet beter in 2012? JORIS VAN HEUKELOM PARTNER BIJ MAKERSTREET ‘Het spook van de crisis hangt boven de hoofden van adverterend Nederland. Dit versnelt opnieuw alle bestaande tendensen. Tv kent nog groei, met RTL en Ster op kop. SBS zal pas eind 2012 een eerste hit te pakken hebben om zo het tij te kunnen keren. Digitaal kent in 2012 een kleine groei met uitzondering van het mobiele en tabletstuk, daar gaat het extreem hard. Alles op papier stort verder in, behalve de echte niche. Adverteerders gaan zich steeds meer gedragen als publishers. Het nieuwe jaar wordt eerder een voortzetting van het vorige, dan een superspannend nieuw jaar.’ ALFRED LEVI DIRECTEUR 3MO JAN PAUL VAN HEEMSKERCK VOORZITTER SAN ‘We leven in een verwarrende tijd waarin veel zekerheden minder vanzelfsprekend zijn dan pakweg tien jaar geleden. Dat roept een sterk verlangen op naar duidelijkheid en houvast, naar leiderschap. Maar leiders zullen dan wel het proces van openheid moeten managen. De vraag tussen regie voeren en zaken durven loslaten. Was openheid van communicatie tot voor kort een keuze. Nu is het de dagelijkse realiteit.’ STEPHAN FELLINGER SPECIALIST INTERactieVE MARKETING ‘De kreet ‘we moeten iets met…’ wil ik in 2012 echt niet meer horen. In plicht zit geen centje liefde. Doe zaken omdat je er in gelooft, niet omdat het moet. En dat gezeur over het sociale of asociale van sociale media. Sociale media bestaan niet, sociale mensen wel.’ ‘SPEND HOLLAND THROUGH THE CRISIS EN VERGEET DIE SOK’ PETER VERTREGT 14 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 JEROEN VAN ERP CREATIEF DIRECTEUR FABRIQUE ‘Om te beginnen hebben we hier een groot probleem met het begrip ‘vakgebied’. Want je bezighouden met reclame, communicatie en design is leuk een aardig. En natuurlijk willen we dat het liefst geïntegreerd. Maar als we in 2012 écht het verschil willen maken voor onze klanten, dan moeten we ons meer bezig gaan houden met innovatie. En dan niet alleen op het gebied van concepten, middelen en kanalen, maar ook op het gebied van producten. Hier laten we heel veel kansen liggen. We zijn hierin te volgend en te weinig veroorzakend. Dat moet anders in 2012!’ HENRI VAN DER AAT CCO AJAX ‘Ons vak zit mede door sociale media in een stroomversnelling. echter daardoor wordt de communicatie weer platter en soms grover. In 2012 moeten we terug naar eerlijkheid en respect. Als altijd moet de creativiteit toenemen en moeten alle platformen gebruikt worden, waarbij interactiviteit een steeds grotere rol zal spelen. Kernwoorden: Eerlijk, respect, interactief.’ ‘2012: het jaar waarin de marketeers bewijzen dat marketing echt een vak is door de vraag naar hun merken, producten en diensten daadwerkelijk en duurzaam te beïnvloeden. Stoppen met kortetermijnpleisters plakken en alle aandacht op de creatie van die zaken die instrumenteel, conceptueel en emotioneel het verschil maken voor de klant. Marketing anno 2012: Market Getting en Market Making!’ RENE BEIJER MEDIA STRATEGIST VINTON SMART MEDIA CONCEPTS ‘Proactiviteit is gewenst. Er zijn nog altijd bureaumensen die onderuit gezakt zitten te wachten op een telefoontje van de klant. Met samengeknepen billen, want stel je voor dat ze een klant aan de lijn krijgen voor een socialemediacampagne of app. Dan hebben ze een vet probleem. De kennis die daarvoor nodig is, hebben ze niet. De klant is er vaak beter van op de hoogte. Bureaus moeten nu de stap van reactief naar proactief maken. Kennis vergaren over nieuwe media en met creativiteit het verschil maken. Gelukkig groeit dat besef.’ Überoptimistisch Er zijn mensen die tegen het einde van het jaar zwaarmoedig worden. Vroeg donker, de feestdagen met de (schoon)familie... Maar die mensen werken niet in dit vak. Wij hebben dus een nummer kunnen maken met mensen die praten over lichtpuntjes. Zonder enige scrupules wordt hier en daar aan zelfpromotie gedaan. Maar ook degenen die er diep over hebben nagedacht, menen dat het goed komt. De Titanic maakt water en het orkest speelt door? Of wacht eens even, het is hun vak! De boodschap brengen dat iets goed is. En de mensen verstaan het blijkbaar. SvN Mehkamp Met veel bombarie kondigde Wehkamp vorige week aan dat er iets bijzonders ging gebeuren: voor het eerst in het bestaan van het voormalige bedrijf zou het kleding gaan verkopen in een fysieke winkel. In de chique PC Hooftstraat nog wel. We vermoedden al een addertje onder het gras, en inderdaad: het ging hier om een marketingstunt. Vanuit een limo werd de nieuwe collectie die modeontwerpster Monique Collignon had gemaakt, aan het publiek getoond. En zo zakte de zorgvuldig opgebouwde spanning in als een kaartenhuis. Want zo voelde deze actie: een beetje ‘meh’. JB Nieuw jasje Reclame is overal. Zou je denken. Toch blijkt het telkens weer mogelijk om nieuwe plekken te vinden. Of een oude plek die met de jaren in vergetelheid is geraakt. De iPhone-agenda was nog onontgonnen terrein. Inmiddels niet meer. Dankzij de Nederlandse start-up WoW die een oud idee uit de mottenballen haalt: de agenda als platform voor merken. Met illustraties (wallpapers) van adverteerders die het leven net even leuker maken. Voor nop kun je ‘m downloaden. RB ILLUSTRATIE: NANNA KOEKOEK Pagina 13

Pagina 15

Scoor meer met een web winkel in uw PDF-en. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication