Laten we groot beginnen. Europa valt bijna om door gebrek aan leiderschap, Occupy heeft geen leider, de Arabische lente had geen leider. Wie gaat de storm aanjagen? Samsom: ‘Er is inderdaad geen leiderschap meer. De magie rondom leiderschapschap bestaat nog wel, dat heeft Obama laten zien, ook al heeft hij in het Witte huis niet kunnen leveren wat hij beloofde.’ Beerda: ‘Je kunt je ook afvragen of we één leider nodig hebben. De hele Arabische lente is ontstaan zonder leiders.’ Samsom: ‘Het is natuurlijk heel goed nieuws dat Facebook en andere sociale media militair ingrijpen overbodig hebben gemaakt. De volgende stap is: waar moet het heen? En dan zie je dat mensen eigenlijk heel slecht voor zichzelf weten waar het heen moet.’ Wat rest is chaos. Aink: ‘Ik geloof daar niet zo in. We gaan wel uitkomen in een periode van relatieve chaos. De machtsstructuren worden afgebroken en het zal best even duren voordat daar iets nieuws staat. Het is niet alleen een financiële crisis of een eurocrisis, het hele systeem gaat om. Het systeem zal zich vernieuwen. Dat zal gevolgen hebben voor bedrijven. Die moeten zich uitsluitend richten op wat de markt verlangt, en dat is niet de honderdste variant van wc-papier met een extra laagje.’ Moeten we niet helemaal opnieuw beginnen? Mensen geloven blijkbaar al niet dat Triodos en ASN werkelijk iets anders te bieden hebben. Beerda: ‘Er zit volgens mij een grote scheur tussen hoe mensen als consument en als burger functioneren. Als burger ben ik ontzettend duurzaam, maar ik woon wel 130 kilometer van mijn werk. Ik handel dus niet naar mijn overtuigingen als burger. Dat geldt ook voor de boze burgers in Noord-Afrika. Daar merken ze ook direct als consument wat de gevolgen zijn als de wegen niet meer worden onderhouden en andere zaken stagneren. Ik denk dat op het moment dat dat bij elkaar gaat komen, er iets verandert.’ Aink: ‘Ik geloof heel erg in duurzaamheid als WAT GA JE IN 2012 NIET MEER DOEN? Sicco Beerda: ‘Ik wil heel graag samenwerken met andere bureaus, maar altijd rechtstreeks met klanten aan tafel zitten. Ik wil dus niet meer via bureaus voor klanten werken, maar mét. Dan zitten we namelijk ongefilterd met de beslissers.’ Mark Aink: ‘Ik draai het om, ik ga iets doen wat ik al heel lang wil, maar nog niet heb gedaan en dat is een nieuw bedrijf beginnen dat zich bezighoudt met merken die echt wat toevoegen.’ Herberth Samsom: ‘Ik heb eigenlijk niks. Ik vraag me bij alles al af: schiet het op of schiet het niet op. Anders loop je een doodlopende straat in.’ 24 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 positief bijeffect. Als je duurzame producten maakt, moet je wel zorgen dat ze in design, communicatie en kwaliteit minstens zo goed is als die van de concurrenten. Je ziet dat al gebeuren. Ik ben net in Amerika geweest onder andere bij een compleet duurzaam schoonmaakproduct die het zo hebben aangepakt, Method. Zij zijn het op vijf na snelst groeiende bedrijf van Amerika.’ Als je de grote energiemaatschappijen als voorbeeld neemt: zij communiceren dat ze groen zijn, maar in werkelijkheid krijgt maar een klein percentage van de klanten daadwerkelijk groene stroom. Dat is toch gewoon een kwestie van greenwashing? Aink: ‘Dat weet je als consument toch? De ambitie om groener te worden is er wel, maar het zal nog een tijd duren voordat alle stroom ook echt groen kan zijn.’ Beerda: ‘De belangrijkste driver achter het eerlijker worden van de maatschappij is dat mensen zich moeten conformeren aan een nieuwe norm. En die norm wordt groen. Dat kantelpunt is al geweest.’ Even naar de Occupy-beweging, een initiatief van een oud-reclameman die de trucs die hij heeft geleerd gebruikt om als boemerang in het gezicht van bedrijven te smijten. Wat vinden jullie daarvan? Beerda: ‘Ik ben twee weken geleden in New York geweest om te kijken wat dat Occupy daar inhoudt. En het is helemaal geen beweging, maar een circus. Ik wist niet dat die man van AdBusters erachter zat, maar dat verbaast me niks. Het brengt helemaal niet zoveel mensen op de been. Het is een Pagina 23
Pagina 25Scoor meer met een webwinkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.
Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home