vluchtplaats voor mensen die onderdeel willen zijn van de nieuwe hippiebeweging, maar in de hippiebeweging zaten idealen en hier zit vooral veel weerstand in. Ik snap die weerstand wel, want het is wezenlijk verkeerd wat veel banken hebben gedaan, maar dat maakt het nog geen beweging.’ Misschien is dat wel het probleem, mensen snappen wel dat het mis is, maar het is zo ingewikkeld dat niemand weet waar het naartoe moet. En het ontbreekt nogmaals aan visionair leiderschap. Samsom knikt: ‘Mensen voelen dat ze weinig kunnen doen. Het enige wat ze kunnen doen is naar hun loonstrookje kijken en zien dat het minder wordt. En als individu kun je daar weinig aan doen. Het kapitalisme is de winnaar geworden van hoe we de samenleving en politiek inrichten. Maar daar zitten negatieve bijwerkingen aan en die bijwerkingen zijn fundamenteel. We staan aan de vooravond van de creatie van een nieuwe orde.’ Beerda: ‘Er wordt beweerd dat reclame de schuld is van alles, maar dat is natuurlijk onzin. We kunnen Madison Avenue tot oorlogsgebied uitroepen, maar er zijn nogal wat anderen ook die we de schuld kunnen geven. Je kunt ook de ict de schuld geven, want die maken die enorme bewegingen op de beurs mogelijk. Je kunt de hyperige media de schuld geven. Je kunt de ontwikkeling in China de schuld geven, want die maken allemaal goedkope prullen. Allemaal veel te eenzijdig gedacht.’ Aink: ‘Het mooie van deze tijd is dat we weten dat de idealen van de hippies het niet hebben gehaald. Een wereld die alleen maar om geld draait, zo blijkt, heeft ook niet gewerkt. Die twee stromingen zie je nu een beetje samensmelten. Ook commerciële bedrijven zeggen: wat zou goed voor jou zijn? Dat gaan we maken. En dat begint nu te werken. Dat kan het begin zijn van een veel grotere beweging. Ik weet honderd procent zeker dat we dat gaan zien.’ Moeten we niet simpelweg minder consumeren met z’n allen? Beerda: ‘Nee, de mens is gebouwd op vooruitgang. We worden nerveus als we niet groeien, dat zit in ons.’ Samsom: ‘Die vooruitgang heeft niet alleen maar slechte gevolgen. De betaalsystemen in Afrika zijn moderner dan ze hier zijn. Daar leidt die drang naar meer ook toe. Het wordt efficiënter en beter, daar is de samenleving bij gebaat.’ Aink: ‘Ik denk wel dat we heel veel onzin produceren en consumeren en daar zal zeker iets in veranderen. Een mooie passage in het boek “Cradle to cradle” gaat over de totale ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 25 biomassa van mieren. Die overtreft by far die van mensen wereldwijd, terwijl hun miljoenen jaren oude productiviteit de natuur voedt. Mensen zijn pas een goede honderd jaar echt productief en wij krijgen het voor elkaar om bijna elk ecosysteem te verstoren. Mensen hebben een designprobleem, de natuur niet. Alle design in de natuur is gebaseerd op overvloed en overdaad, maar diezelfde overdaad is voeding voor planten, dieren en maakt de aarde vruchtbaar. Wat wij als mensen verkeerd hebben gedaan, is dat we nieuwe technologie en design hebben ontwikkeld, met als doel om op de maan te komen, oorlogen te winnen en nog sneller onze grondstoffen te verbruiken. Als we diezelfde inventiviteit nu gaan inzetten voor een ander productie- en consumentengedrag, kan dat leiden tot een gezondere aarde die in balans is. En dat kan. Mensen hebben een heel groot aanpassingsvermogen.’ Maar wat is tot slot de rol van de reclamewereld? Samsom: ‘Als je naar de begintijd van het communicatievak kijkt, ging het altijd over echtheid. Dan ging het niet over het duizendste luiervouwtje. Creatieven maken goed werk als ze een goede propositie onder de aandacht kunnen brengen. Maar als bureau krijg je ook opdrachten om proposities die er niet zo toe doen onder de aandacht te brengen, dat is je werk. Ik denk dat het goede nieuws van deze tijd is dat we weer terug gaat naar de authenticiteit.’ Beerda: ‘Je ziet dat de laatste jaren bedrijven niet zozeer worden beoordeeld op wat ze roepen, maar op hoe ze zich gedragen. Ik zie dus ook dat de toekomst van reclamebureaus ligt in het advies over hoe bedrijven zich moeten gedragen. Dat gedrag moet dus communicatiekracht hebben. Je kunt dan nog steeds toneelspelen, dat is de tussenvorm, maar ook dat wordt doorgeprikt. Dat is de reden dat bedrijven in de knoop met sociale media komen. Niet omdat ze het technisch niet kunnen, maar omdat het gedrag niet klopt. Er zit geen regisseur meer tussen die het wel mooier maakt. Reclamebureaus gaan dus dichter naar de top van bedrijven toe.’ Aink: ‘Onze rol verandert, omdat er veel meer naar de inhoud en naar het echte verhaal wordt gekeken. Wat voegt dit product toe, wat draagt dit merk bij? Die nieuwe ondernemers weten heel goed wat hun product inhoudt, maar hebben vaak weinig kaas gegeten van sales, communicatie en design. Onze rol is om te laten zien dat het inderdaad aantrekkelijk is om die producten te kopen. Op die manier dragen we met ons talent bij aan een versnelling in dit positieve veranderingsproces.’ Samsom: ‘Als ondernemer en merkenbouwer is dit de leukste tijd. Alles is digitaal, je kunt precies volgen wat de consument doet. Die magie kun je steeds beter vastpakken. Daar leer je ook van en pas je je investeringen op aan. Dat is ongelofelijk. Sociale media geven ons rechtstreeks feedback, dat is fantastisch. Vijf jaar geleden wisten bedrijven helemaal niet wat consumenten dachten en konden ook niet optreden. De time to react is enorm versneld en dat is hartstikke gaaf. Als mens is het ook de leukste tijd. Ik zie de wereld democratischer worden. Dictators worden weggejaagd. Er is dus meer hoop dan zwartgalligheid.’ Pagina 24

Pagina 26

Voor catalogi, online onderwijscatalogi en nieuwsbrieven zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw boeken.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication