TEKST: MAARTEN HAFKAMP ILLUSTRATIES: NANNA KOEKOEK KERSTrapport G+J UITGEVERS NIEUWE KOPLOPER Na twee jaar op rij Google is tijdschriftuitgever G+J Uitgevers (Quest, Glamour) de grote winnaar, zo blijkt uit het jaarlijkse Kerstrapport van Adformatie en Synovate. MEDIA tijdschriftenuitgevers hebben niet vaak de toppositie van het Kerstrapport behaald. G+J Uitgevers lukt dat dit jaar wel. Eerder bereikte G+J de overall top 3 al eens in 2006. In de top 10 valt een aantal dingen op. Zo zijn de cijfers gemiddeld ietsje lager dan de afgelopen jaren. Synovate heeft de steekproef onder adverteerders verhoogd, waardoor een aantal exploitanten nu wel door de ondergrens van 5 waarnemingen bij adverteerders komt en daarmee een vermelding in het overall overzicht krijgt. Meer over deze analyses (de Net Promoter Score en Key Driver Analyse) staat aan het eind van dit rapport. Misschien is het feit dat bij de deelnemers aan het onderzoek de adverteerders in de meerderheid zijn, ook de reden dat geen enkele radio-exploitant de top 10 heeft gehaald. In andere jaren waren de Sky’s en 538’en niet uit de top weg te slaan door de grote populariteit bij de planners. Publieksbladenuitgevers, buitenreclame-exploitanten en internetbedrijven – elk twee posities – domineren nu de bovenste plaatsen. Ook opmerkelijk is dat de relatief kleinere exploitanten het beter doen dan de grote jongens. G+J, de Combinatie ND&RD en Discovery zijn daar goede voorbeelden van. En wat te denken van vakbladenuitgever Eisma Media Groep? Een ander punt is dat de bekendheid bij vrijwel alle aanbieders van reclamezendtijd in 2011 is gestegen. Online is Google nog altijd aan het groeien en kunnen we volgend jaar mogelijk Facebook in de lijst verwelkomen. 2011 was het jaar van het grote succes van RTL Nederland, de verkoop van SBS (Sanoma en Talpa), een verdere consolidatieslag in de outdoorbranche (Hillenaar nam Brouwer & Partners over) en de aankondiging van TMG dat het weer op het overnamepad wil nadat eerder Hyves al werd ingelijfd. Ook was 2011 het jaar van grote onzekerheid over de toekomst. Toch zijn de voorspellingen voor de reclamebudgetten niet eens zo slecht. ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 31 Pagina 30
Pagina 32Scoor meer met een web winkel in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden spaarprogramma online.
Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home