‘MVO KLINKT VOLSTREKT BELACHELIJK. HET GAAT EROM OF JE ZÉLF VERANTWOORD ONDERNEEMT’ TOM KNIESMEIJER Die notie van elkaar afwisselende seizoenen is heel boeddhistisch, benadrukt Klomp. En om eventuele misverstanden uit te weg te ruimen: hij noemt zichzelf met nadruk een seculiere boeddhist. ‘Ik heb niks met het religieuze Boeddhisme. Ik leef niet volgens vaste rituelen, ik bezoek geen tempels. Maar ik geloof in mededogen en kracht.’ een opdrachtgever waar de marketingmanager in huilen uitbarstte. ‘Ik stelde gewoon een paar vragen over de voortgang van het proces. Ze zat op het randje van burn-out. “Ik weet het ook allemaal niet meer”, zei ze.’ ‘Er is boeddhisme lijden in bedrijven’, bevestigt Klomp. WIE IS KEES KLOMP? Commercidealist. Studeerde Communicatiewetenschap aan de UvA. Was trendwatcher bij FHV BBDO (1992), founding & managing partner Beyond the Line/Y&R (1998), general manager EMI Music Netherlands (2002) en strategy director Brand Experience Company\TBWA (2004). Begon in september 2006 voor zichzelf met Karmanomics – ‘consultancy, coaching, comtemplation’. Klanten: ‘breed scala aan bedrijven die aan MVO willen doen’: financiële dienstverleners, NGO’s, fastmovers, retailers en overheden. Publiceerde in 2010 het boek Verlichting in Business (samen met Cor Hospes, Uitgeverij Haystack) en in oktober 2011 Karmanomics – Wat bedrijven van het Boeddhisme kunnen leren (Uitgeverij Asoka). 62 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 ‘Met een paar goede vragen krijg je mensen weer op hun matje’, zegt Kniesmeijer. Hij merkt vaak dat mensen bang zijn om iets persoonlijks te vertellen, omdat ze dan het risico lopen om labiel over te komen. Terwijl een mens een mens is, ook de bestuursvoorzitter. ‘Je moet het persoonlijke en zakelijke zien te verenigen. Dat doe ik ook in mijn boek. Je moet jezelf in je werk leggen.’ Klomp wil nog verder gaan. ‘Ik heb geen bedrijf, bij mij vallen privé en werk samen. Ik beschouw Karmanomics als onderdeel van mijn beoefening van het boeddhisme. Karmanomics is mijn bijdrage aan het welzijn van levende wezens. Schrijven is meditatie maar dan op papier.’ Kniesmeijer: ‘Ik heb ook die ongelooflijke interne drive. Als ik tegen een muur oploop, probeer ik toch de deur te zoeken. Ik kan niet van mijn eigen pad af. Met mijn boek wil ik de mooie dingen van het heden laten zien en de kracht van de toekomst. Mensen tonen hoe mooi de wereld kan zijn, net als met mijn vorige boek, De seizoenen van de tijdgeest.’ ALICE IN WONDERLAND Kniesmeijer noemt zichzelf ook geen zingever maar toekomstpsycholoog. ‘Ik heb als psycholoog altijd een beetje als Alice in Wonderland in de reclame rondgelopen. Ik heb altijd gekeken hoe mensen hun eigen identiteit konden omarmen.’ Nee, hij wilde na zijn studie geen therapeut worden. ‘Ik was te jong. Ik nam het lijden van de wereld op me. Maar nu ben ik het tóch geworden, therapeut van bedrijven. Mijn kracht is dat ik vooruit kan denken, ik zie dingen die anderen niet zien. Waar jij een muur ziet, zie ik een deur. Als ik jou uitleg dat die deur er is, zie jij hem ook.’ Hij is écht een positivo. De economie staat nog even op ‘standje winter’, zegt hij, en hij heeft het over ‘crisiswinst’. Een echte lenteterm, volgens hem. Of zijn positivistische houding echt is? Of die niet alleen bedoeld is om zijn winkeltje als adviseur te verkopen? ‘Dat moet je juist andersom zien’, antwoordt hij. En hij spreekt meteen maar namens soulmate Kees Klomp. ‘Als wij niet zo positief waren, waren we geen adviseur geworden. Bovendien: bij het adviseren op het grensvlak van heden en toekomst komt heel veel energie vrij.’ POSITIEVE ENERGIE Positieve energie. Dat is het woord dat Dharma-leraar Cuong Lu centraal zet in zijn nawoord van het boek Karmanomics. ‘Kees Klomp is door de (boeddhistische) oefening ook een gelukkige marketing- en manage Pagina 61
Pagina 63Heeft u een rapport, blueberry of digitale onderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: jaarverslag digitaal publiceren.
Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home