TEKST: JAAP BARTELDS FOTOGRAFIE: ERIK VAN DER BURGT SPELEN MET LICHT Zorgde ooit de gloeilamp voor een revolutie, met led gaat dat weer gebeuren, voorspelt Roy Jakobs, cmo van Philips Lighting. MARKETING Nog geen twee jaar is Roy Jakobs (37) binnen bij Philips of hij is al in de prijzen gevallen. Zijn werkgever schoof de chief marketing officer van Philips Lighting naar voren als kandidaat voor de Young Captain Award. Jakobs won de prijs, die innovatief, inspirerend en toekomstig leiderschap beloont. Met name de wijze waarop Jakobs de ‘ledrevolutie’ in de markt heeft gezet, is opgevallen. Daarover straks meer. Eerst wil Jakobs even kwijt dat het behoorlijk hard werken was voor die Young Captain Award-competitie. ‘Papers schrijven, die voor een jury verdedigen ... En het onderwerp beperkt zich niet tot je eigen werkveld, je hebt het ook over thema’s daarbuiten.’ Zo spuide Jakobs zijn ideeën over de crisis in Europa. ‘Mijn visie daarop is tweeledig. Enerzijds hebben we een echt kortetermijnprobleem, waarbij we in een financiële crisis terecht zijn gekomen door verkeerde of onvoldoende besluitvorming van de Europese Unie. Daardoor zijn begrotingen overschreden. Dat vereist nu direct en stringent handelen: bezuinigen op korte termijn. ‘Anderzijds willen we landen helpen die in de schulden zitten, zoals Griekenland, Italië en Portugal. Dat koppel ik aan de lange termijn. Er is nu geen visie, het is nu niet duidelijk voor de burgers in Europa waar we staan voor die lange termijn. Mensen staan nu tegenover elkaar, in plaats van samen op te trekken. Ik wil benadrukken waarom we het samen moeten doen en wat daar de positieve kanten van zijn. Daar komt dan leiderschap bij kijken: die leiders kijken verder dan de korte termijn. Ze kijken niet naar de eerstvolgende opiniepeiling om te overleven. Hier wil ik draagvlak voor creëren.’ Wat dat betreft zit Jakobs goed bij Philips, 76 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 want volgens hem is Philips een sprekend voorbeeld van een bedrijf dat het maatschappelijk belang dient. ‘Philips is al 120 jaar bezig met het ontwikkelen van innovaties die burgers en bedrijven bedienen.’ TRANSFORMATIE De cmo zit in zijn tweede jaar bij Philips. Hiervoor werkte hij bij Reed Elsevier en Shell. ‘Ik heb altijd in een internationale context gewerkt. Het zijn allemaal bedrijven waar innovatie hoog in het vaandel staat en die bezig zijn met maatschappelijke vraagstukken. Bij Shell ging het over energie, bij Reed was het educatie. Daarbij komt dat bij Reed een enorme transformatie gaande was van analoog naar digitaal. Ik zie een behoorlijke parallel met Philips Lighting. De ledrevolutie is een vergelijkbaar proces. We gaan van analoog naar digitaal licht. De vraag is hoe je daar als bedrijf op inspeelt. Er komt veel meer bij kijken dan alleen een technologische verandering. Je moet jezelf als bedrijf opnieuw uitvinden. Van lichtproducent ga je naar het aanbieden van lichtoplossingen.’ Destijds zorgde de gloeilamp voor een revolutie. Jakobs ziet dat nu met led opnieuw gebeuren. ‘Er zijn 16 miljoen kleuren die je op afstand kunt aansturen. Led kan in potentie los komen te staan van de armatuur, zodat je het in een wand kunt verwerken. Of in een gordijn. De mogelijkheden zijn oneindig.’ Hoewel Philips de gloeilamp groot maakte, is het niet vanzelfsprekend dat het bedrijf ook leading is in led, zegt Jakobs. ‘Nu zijn we leidende partij, maar er zijn heel veel challengers die ruimte zien in deze nieuwe markt. We zullen opnieuw moeten bewijzen dat wij de beste partij zijn. Dat vind ik een unieke kans. Het is mijn persoonlijke streven om iets neer te zetten dat impact heeft en tot resultaat heeft geleid.’ Jakobs somt de voordelen van led op. Het is te koppelen aan op afstand bestuurbare software en is met bewegingssensoren te activeren. Een led-systeem kan signalen opvangen waardoor je een defect snel kunt repareren. Led is energiezuinig. Plus die oneindige mogelijkheden. Toch hechten veel Nederlanders nog aan de gloeilamp. ‘Mensen zijn toch verknocht aan een bepaald soort ervaring. Voor hen ontwikkelen we retro-fit lampen die dezelfde uitstraling hebben als een traditionele gloeilamp. Als marketeer is het een leuke uitdaging om die verbreding van licht onder de aandacht te brengen.’ Jakobs noemt voorbeelden van led-toepassingen thuis, maar ook buitenshuis. Zo is onlangs Heal Well geïntroduceerd. Uit onderzoek blijkt dat mensen beter slapen als ze voldoende licht tot zich krijgen. Heal Well zorgt ervoor dat ziekenhuispatiënten dieper slapen. Daarnaast creëert Philips met licht een ontspannende omgeving bij MRI-scans, waar kinderen tot 40 procent minder gestressed zijn. Ook op scholen experimenteert Philips met licht. Door te spelen met lichtintensiteit en kleur zijn kinderen tot 20 procent geconcentreerder. EDUCATIE ‘Het drijft mij enorm hoe je in de dagelijkse werkelijkheid verschil kunt maken’, zegt Jakobs. In de marketing van led draait het bij Philips om educatie. ‘We laten zien wat de mogelijkheden zijn van led. In drie maanden tijd hebben we een onlineplatform neergezet waar we komende tijd op doorontwikke Pagina 75
Pagina 77Heeft u een whitepaper, turnpages of digitale rapporten? Gebruik Online Touch: sportblad bladerbaar maken.
Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home