Op elkaar... Tekst: Erwin Wijman Kruipen Terug naar de gulden kan niet meer. Maar terug naar heel Nederland in Delfts blauw en Boerenbont wel. De Belastingdienst verpakt zijn hele Werkkostenregeling (WKR)-campagne in Delfts blauwe tegeltjes. Aldi kreeg van Roorda een Delfts blauwmake-over. Unox werft met Boerenbont-servies en -linnen. De Zuivelhoeve verpakt zijn Dubbelfruit boerenbont. Princess prijst zijn Delfts blauwe waterkoker, koffiezetter en broodrooster aan als ‘Dutch Design’. Grolsch liet Hugo Kaagman in Enschede een tegeltje maken. Ien van Lanen ontwierp Hollandse tegeltjes voor de ‘Encyclopedie der Nederlanden’ van Volkskrant-redacteuren Wilma de Rek en Bert Wagendorp. Na de Piet Hein Eek-DesignChair kwam de Hollandse DesignChair. Op Boomerang-kaarten verschijnen Boerenbont-T-shirts. En in de ANWB-winkel en Rijksmuseum-shop barst het van het Delfts blauw, net als in de webshop van De Telegraaf. De 160 nieuwe informatiebordjes die Edenspiekermann in Amsterdam ophing zijn 16e-eeuwse Hollandse witjes, gebakken door Koninklijke Tichelaar in Makkum. Reclamemakers en ontwerpers toveren ons massaal een schijnwereld voor. Hun nostalgisch Oud-Hollandsche iconografie illustreert het oplevende nationalisme. De renaissance van 17e-eeuws patriottistisch erfgoed geeft als tegenreactie op de globalisering en dat enge Europa herkenbaarheid en houvast. SPECIAL ADFORMATIE: BLIK OP 2012 17 Pagina 16
Pagina 18Heeft u een magazine, bladerbrochure of online flyers? Gebruik Online Touch: pdf naar een digitale publicatie omzetten.
Adformatie Nr. 51/52 Lees publicatie 101Home