Made in Mokum: Benneton ‘Unhate’ (72andsunny en Fabrica) wereld rond, bracht de paus aan het steigeren en onderstreepte mooi het ‘Unhate’thema van het modemerk. Niet veel mensen weten dat de campagne in Amsterdam is gemaakt. ‘We hebben gewoon nog geen tijd gehad voor onze eigen pr’, zegt Carlo Cavallone, creatief directeur van 72andsunny. Cavallone en zijn team ontwikkelden de Benneton-campagne samen met Fabrica, het Milaanse in-house bureau van het modemerk. Het was een vliegende start voor het bureau dat zich in september in Amsterdam vestigde. Behalve de grote campagne van Benneton had het team ook nog werk voor Pirelli te doen. Designtraditie Amsterdam was een beetje thuiskomen voor Cavallone, die tot voor kort bij Wieden+Kennedy Amsterdam werkte en daar als creatief directeur verantwoordelijk was voor campagnes als de geïntegreerde Fifa 2009-uitingen voor EA Games. Na even in Los Angeles te zijn geweest in hij sinds dit najaar terug in Nederland om nieuw leven in het Amsterdamse kantoor te blazen. ‘Ik vind Amsterdam een van de beste steden van Europa om te werken’, zegt hij. ‘Er zijn hier zowel grote klanten als goede creatieven. Nederland heeft een rijke traditie in design en dat vind je terug in het werk. Daarnaast is de werkcultuur open en zijn mensen heel goed benaderbaar. Ik hoop dat ik in de toekomst hier mooie projecten met en voor Nederlanders kan gaan maken.’ 72andsunny was wel al eerder in Amsterdam om aan een project van Nike te werken, maar daarna is de vestiging een tijdje niet actief geweest. De herstart van het Amsterdamse kantoor heeft waarschijnlijk te maken met de overname door MCD Partners eind vorig jaar. Dit Canadese bedrijf is een reclameholding die bekendstaat om de overnames van zogenaamde ‘hotshops’ en is eigenaar van onder meer Crispin Porter & Bogusky. Het is de ambitie van de holding om zo veel mogelijk internationale bureaus te hebben, en daar mag Amsterdam natuurlijk niet bij ontbreken. Weg bij W+K Bij het machtige Wieden+Kennedy Amsterdam hebben veel getalenteerde creatieven een heleboel mooi werk kunnen maken. Vele voormalige meDo you speak Nederlands? Voor veel Engelssprekenden is het zowel een zegen als een valkuil dat Nederlanders zo bereid zijn hun Engels te gebruiken: het is wel zo makkelijk, maar van dat lastige Nederlands oefenen komt het niet vaak. Mark Chalmers van Perfect Fools over zijn inzet: ‘Ik heb zo’n beetje iedere cursus gevolgd die er maar is. Ik ging voor en na het werk naar les, ben naar zomercursussen geweest, heb winterworkshops gedaan, ben in slaap gevallen met een taalstudie op de iPod en uiteindelijk bij de nonnen in Vught beland. Overigens was dat een beetje een desillusie: ieder romantisch idee dat je kunt hebben bij een nonnenschool kun je daar achter je laten. Het zijn eigenlijk experts in brainwashing. Maar ik vind mijn Nederlands nog steeds niet zo goed. Het is heel saai om met mij Nederlands te praten, ik antwoord zo traag. Vergeet niet dat ik nog steeds een Engelsman ben.’ (NB Taleninstituut Regina Coeli in Vught heeft feitelijk niet veel meer te maken met nonnen. Ze bieden intensieve taallessen aan, GL) SPECIAL ADFORMATIE: BLIK OP 2012 23 Pagina 22

Pagina 24

Interactieve internet relatiemagazine, deze sportblad of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van digi-onderwijscatalogussen.

Adformatie Nr. 51/52 Lees publicatie 101Home


You need flash player to view this online publication