dewerkers begonnen daarna hun eigen bureau. Zo ook begin dit jaar de mensen van WE ARE Pi: strateeg Alex Bennett Grant, producer Jamie Kim en creatieven Rick Chant en Barney Hobson. Een kleine breakaway van het grote W+K. Een van de redenen om weg te gaan was volgens Bennett Grant de zoektocht naar evenwicht tot wereldwijd en lokaal werk. ‘Bij Wieden+Kennedy kun je geen werk voor lokale klanten doen. Terwijl je sommige vormen van creativiteit juist goed kwijt kunt bij kleinschaliger projecten, vooral als het gaat om activatie. Daarbij willen we meer contact met de Nederlandse creatieve samenleving. Er is hier zo verschrikkelijk veel talent, het zou zonde zijn om dat aan je neus voorbij te laten gaan. Voor ons werk voor Deloitte hebben we met Nederlandse creatieven samengewerkt en bij de creatie van het dansende brein voor de opening van TEDx Amsterdam werkten we onder meer met Media Monks, Rutger Hauer en Het Nationale Ballet.’ Hoofd en voeten Mark Chalmers heeft als een van de eerste internationale creatieven de weg gevonden naar Mokum. Begin deze eeuw stond hij met een klein internationaal team aan de wieg van StrawberryFrog en in 2008 sloot hij zich aan bij Perfect Fools waar hij creatief directeur en partner is. Het bureau werkt zowel direct voor klanten als samen met bureaus als Anomaly en Creature. Perfect Fools zit onder meer achter de ‘Converse Canvas’-case die dit jaar veel lof oogstte, onder meer in Cannes en bij de Euro Effies. Wat vindt hij in Amsterdam? ‘Een goede creatief heeft ‘Er is hier zo verschrikkelijk veel talent, zonde om er niets mee te doen’ zijn hoofd in de wolken en de voeten ferm op de grond. Volgens mij is Amsterdam daar de ideale plek voor. Je vindt het echte leven hier en het is een interessante plek. Er is veel geschiedenis en een vruchtbaar klimaat voor handel: Nederlanders hebben een visie. Maar de stad is ook slim, het ondernemerschap stopt nooit en bedrijven krijgen de kans om te floreren.’ Creativiteit en vrij denken Brian Elliot, ceo en oprichter van Amsterdam Worldwide (sinds 2008 de voortzetting van StrawberryFrog), heeft de stad Amsterdam geadviseerd bij de promotie van de stad als creatieve ‘hub’. In het Britse vakblad Campaign zegt hij: ‘Bij gebrek aan een grote eigen markt moesten we wel internationaal gaan kijken. En daar zijn we best heel goed in geworden.’ Hilde van der Meer van Amsterdam in Business toont zich in het eerdergenoemde Pub-artikel dan ook heel tevreden. ‘Met 400 internationale hoofdkantoren in Amsterdam heb je altijd een interessante klant in de buurt. En naar je werk ga je gewoon op de fiets. Dat schijnt voor bijvoorbeeld gestreste Londenaren een absolute uitkomst te zijn.’ Amsterdam Worldwide vat zelf de aantrekkingskracht van de hoofdstad samen in de uitleg van de eigen naam: ‘Die is geïnspireerd op de waarden creativiteit en vrij denken die geassocieerd worden met de stad.’ Made in Mokum: TEDx Amsterdam ‘Brain’ (WE ARE Pi), zie ook http://goo.gl/a35B0 24 SPECIAL ADFORMATIE: BLIK OP 2012 Anomaly, Scholz en P&S Het is nog lang niet gedaan met de komst van internationale bureaus naar Amsterdam. Alleen al de afgelopen maanden werd bekend dat Anomaly, Scholz & Friends en Pitch & Sync neerstrijken in de hoofdstad. Voor ‘hotshop’ Anomaly, in 2010 nog benoemd tot Adweek’s Agency of the Year, is het de derde vestiging na New York en Londen. Anomaly Amsterdam komt onder leiding van Hazelle Klønhammer. En ook de nietAnglosaksische bureauwereld heeft interesse in Amsterdam: het Duitse Scholz & Friends zal volgend jaar een Amsterdams kantoor hebben om het account Opel te kunnen bestieren. Pitch & Sync is een muziekbureau uit Londen dat zich gespecialiseerd heeft in het inzetten van muziek voor Pagina 23

Pagina 25

Heeft u een whitepaper, issuu of digi jaarverslagen? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief digitaal bladerbaar publiceren.

Adformatie Nr. 51/52 Lees publicatie 101Home


You need flash player to view this online publication