Angstige tijden; revoluties, gegraai en recessie. Maar ook collectiviteit, duurzaamheid en vergroening. Wat betekent dit allemaal voor de Adformatie-lezer? Wij vroegen het drie toonaangevende trendanalisten. Wat brengt 2012? Geven is overleven Tekst: Robert Heeg Hilde Roothart is eigenaar van Trendslator, het bureau dat voortdurend de stemming in de maatschappij, bij de consument en in de markt onderzoekt. Trendslator vertaalt trends van vandaag naar merken en markten van morgen. Begin januari verschijnt het nieuwe trendboek Mood 12, waarvan Roothart hier alvast een voorproefje geeft. Wat waren de belangrijkste trends in 2011? ‘Trendslator geeft ieder jaar een trendboek uit met daarin zeven trends en voorbeelden van bedrijven die de trends hebben vertaald. In ons trendboek Mood 11 waren dat Oppose, Behave, Adapt, Reduce, Clean, Blow en Upload. Oppose gaf het jaar wel goed weer. Op pleinen en in straten, van Wall Street tot het Tahrirplein in Egypte, stonden partijen lijnrecht tegenover elkaar. Dat de tegenstellingen zo sterk zouden worden, de onderdrukten tegenover de machthebbers en de 99 procent tegenover de 1 procent, hadden we niet voorzien. Daarnaast waren Adapt en Reduce kenmerkend. Deze trends beschrijven en verbeelden het lijden aan de overvloed, het aanpassen aan de crisis en de overgang naar een bewustere levensstijl en een eerlijker inkomsten- en uitgavenpatroon. Soms zelfs door zelfvoorzienend te zijn en te leven zonder geld. Zoals investeerder Jim Rogers zegt: “Stuur je kinderen niet naar een MBA-opleiding maar laat ze boer, bakker of schilder worden”.’ 6 SPECIAL ADFORMATIE: BLIK OP 2012 Pagina 5

Pagina 7

Voor publicaties, online drukwerk en mailings zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw clubmagazines.

Adformatie Nr. 51/52 Lees publicatie 101Home


You need flash player to view this online publication