Welke trends voorspel jij voor 2012? ‘Het idee dat trendwatchers voorspellen, dat is een beetje ouderwets. Wij voorspellen niet maar laten zien wat de trends en ontwikkelingen zijn; waar komen we vandaan, waar zijn we nu en waar gaan we naartoe? In ons trendboek Mood 12 zijn de trends: Protest, Control, Feel, Think, Be, Do en Give. Wereldwijd nemen de protesten en het activisme toe (nu ook in Rusland en China), en ook de pogingen om hier controle over uit te oefenen. Tegelijkertijd is er behoefte aan een beter evenwicht tussen lichaam en geest, hart en hoofd. De adviezen die we marketeers en managers meegeven zijn onder meer: ga positioneren door te protesteren of bied juist vertrouwen en zekerheid, investeer in coproduceren of neem niet meer voor eigen gewin maar geef terug aan de maatschappij.’ De economische vooruitzichten zijn slecht; wordt het zo’n somber jaar als we allemaal denken? Nog veel erger? Of juist verrassend beter? ‘Wie onzeker is en bang om te verliezen gaat een zeer somber jaar tegemoet. We moeten de overgang maken van een virtuele naar een reële economie, weliswaar met behulp van digitale middelen, en velen zullen dat als een verlies ervaren. Anderen zullen de ontwikkeling van het najagen van welvaart naar het steven naar welzijn eerder als een verrijking ervaren. Wie durft te veranderen is in staat om de crisis met creativiteit te bestrijden. Bill Gates heeft het over creative capitalism. De trend is van casino- naar coöpkapitalisme, zegt de Britse econoom Noreena Hertz. Burgers en bedrijven, we moeten het samen doen. Het goede nieuws is dat 2012 het jaar wordt waarin de afhankelijke consument weer een zelfstandige burger wordt. Hij wacht niet tot de G20 met oplossingen komt, maar organiseert zelf een kledingruilfeest, koopt zelf collectief zonnepanelen, zet zelf een autodeelsysteem op en gaat zelf groenten verbouwen in de buurtmoestuin.’ Waarmee moeten adverteerders en reclamemensen rekening houden in 2012? ‘De belangrijkste ontwikkeling is de over‘De consument wordt weer zelfstandig, gaat zelf groenten verbouwen in de buurtmoestuin’ gang van graaicultuur naar geefmaatschappij. Tot de banken omvielen leefden we in het iktijdperk, gedreven door egoïsme en materialisme. We zijn nu op weg naar een wij-samenleving - het woord zegt het al. Daarin zijn de belangrijkste waarden empathie en altruïsme. De overlevers van de crisis zijn degenen die kunnen geven. Dat kan in materiële zin, in de vorm van donaties of sponsoring, maar beter nog in immateriële waren. Mensen stellen op vrijwillige basis hun tijd en aandacht beschikbaar om elkaar en de maatschappij gezonder, bewuster, lokaler, eerlijker én leuker te maken. Voorbeelden zijn initiatieven als 7 Days of Inspiration, Strawberry Earth, Open Coop en de Youth Food Movement. Bedrijven en organisaties die het goede voorbeeld geven zijn bijvoorbeeld Achmea met InShared en de Conventie van Achlum, Oxfam Novib met “Ambassadeurs van het zelfdoen”, Ikea met Ikea Social Initiative en ASN Bank met “Voor de wereld van morgen”.’ Henry Mason is hoofd research & analysis bij Trendwatching.com, het bureau dat werd opgericht door Reinier Evers. De laatste blijft eigenaar en strateeg, maar laat presentaties en interviews tegenwoordig over aan Mason, die onder meer geciteerd werd door de New York Times en The Economist. Mason liet zijn financiële achtergrond achter zich, met als voornaamste voordeel ‘dat ik geen pak meer hoef te dragen’. Welke trends hebben je verrast in 2011? ‘Trends zijn eerder stromingen dan golven. Voor ons zijn ze onlosmakelijk verbonden met fundamentele menselijke behoeften, zoals status, identiteit, communicatie en andere diepgewortelde drijfveren. Wanneer ontwikkelingen zichtbaar worden, graven we dieper en stellen we de waaromvraag. Verrassingen zijn er daarom nooit echt. Natuurlijk worden we soms wel verrast door afzonderlijke manifestaties van die trends, zoals Occupy - wie had dat zien aankomen? En waarom nu? Het had al minstens drie jaar geleden kunnen gebeuren. De frustraties en de walging leven al zo veel langer onder de mensen.’ Wat waren de belangrijkste trends van 2011? ‘Discounts. Dan denk je gelijk aan Groupon, maar ik zie een complexer ecosysteem dat verdergaat dan de dagelijkse deal. Denk aan beloningen, loyaliteitsprogramma’s, persoonsgebonden deals, kortom: meer georganiseerd en beheerd. Kortingen zijn eerder een evolutie dan een revolutie, want natuurlijk wilde de consument altijd al minder betalen. Maar de uitingen ervan worden inventiever en steeds meer merken experimenteren ermee. Verder hebben we het mobiele kantelpunt bereikt. Smartphones komen al langer voor op de radar van marketeers, maar nu de consument ze voor van alles gebruikt, kunnen ze er ook echt iets mee.’ Welke trends voorspel jij voor 2012? ‘Ik kijk liever naar hoe organisaties inzichten kunnen omzetten in winstgevende innovatie. Een voorbeeld is onze Red Carpet-briefing. Daarin staat beschreven hoe in 2012 overal ter wereld de rode loper wordt uitgerold voor Chinese klanten. Hilton Hotels zette vorig jaar zomer een speciale dienst op voor Chinese reizigers, een warenhuis in Parijs heeft een aparte ingang voor Chinese toeristengroeSPECIAL ADFORMATIE: BLIK OP 2012 7 Pagina 6

Pagina 8

Interactieve web brochure, deze vaktijdschrift of rapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van digi-kranten.

Adformatie Nr. 51/52 Lees publicatie 101Home


You need flash player to view this online publication