effectief, maar zullen helaas aan de meeste diep demente cliënten voorbijgaan. Lastiger is nog dat bij veel van de gedemonstreerde verweertechnieken de oude gewrichten van de doelgroep niet veilig zullen zijn. De trainers praten over de separeer (waarover het verpleeghuis niet beschikt) en hoe je met vijf mensen een doorgedraaide cliënt kunt controleren - terwijl op deze afdelingen met hooguit twee personeelsleden wordt gewerkt, en zo’n overmacht overdreven is. Bij een grotere scholing of training, verken je daarom vragen vooraf, en zorg je voor goede randvoorwaarden. Dit zijn: VOORBEREIDING Een goed begin is het halve werk. Als trainingen worden aangevraagd vanuit een impuls en onduidelijke behoefte, is de kans op teleurstelling groot. Er wordt dan immers aan veel vragen en aandachtspunten voorbijgegaan. Vooraf goed nadenken over de scholingsbehoefte en verwachtingen is onmisbaar, een goede gesprekspartner is daarbij zeker helpend. De meeste organisaties hebben mensen in dienst zoals opleidingsadviseurs die klankbord kunnen zijn, en in het traject van aanvraag en opzet hun dienst bewijzen. 161 Pagina 162

Pagina 164

Heeft u een mailing, novia facts of digitale lesboeken? Gebruik Online Touch: PDF digitaal bladerbaar uitgeven.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication