DE DEELNEMERS Volgen zij de scholing op verzoek of verplicht? In eigen tijd of die van de baas? Vergoedingen? Met eigen leerdoelen of eisen vanuit de organisatie? Zijn de leerdoelen haalbaar voor de deelnemers? Welke trainingen hebben zij eerder gevolgd? Wat is hiervan in praktijk gebracht, en wat niet? Hoe komt dat? Kan en zal de leidinggevende bij de training aanwezig zijn? Als cursist, als meeluisteraar, actieve deelnemer? DOELEN Wat moeten de deelnemers precies beter weten, of anders doen/kunnen? Hoe is dat te toetsen? Wat geleerd moet zijn kan het best tijdens en tegen het einde van de training worden getoetst. Gedragsdoelen worden vaak op gezette tijden na de training getoetst. Zijn de verwachtingen helder over beoogde effecten bij alle betrokkenen? En worden die ook onderschreven? Een ander aandachtspunt zijn de doelen van de organisatie, in hoeverre past de training daarin? VERTREKNIVEAU Wat dient er precies te veranderen door de scholing? Het is voor deelnemers ergerlijk als het beginniveau te laag blijkt, zij de kennis of vaardigheden al hebben die 162 Pagina 163
Pagina 165Scoor meer met een e-commerce shop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home