worden getraind. Als een team zich via e-learning bepaalde vaardigheden moet eigen maken, zullen zij toch allereerst dienen te weten hoe zij een pc moeten bedienen en waar de muis voor is. Trainingsinstituten verrichten daarom wel eens een doelgroepanalyse waarin zij uiteenlopende kenmerken van de aanstaand cursisten nagaan zoals leerstijl en cognitieve vaardigheden, geslacht, leeftijd, gespreksvaardigheden en motivatie. DE WERKPLEK VAN DE DEELNEMERS Hoe is de relatie tussen management en cursisten? Vertonen hun leidinggevenden het beoogde gedrag al? Zo nee, waarom dan niet daaraan eerst werken? Hoe kun je vaststellen of meten of aan deze voorwaarde is voldaan? Worden de deelnemers ondersteund bij het in de praktijk brengen van het geleerde? Hoe en door wie? Hoe sluit de visie en feitelijk beleid van de organisatie aan op de scholing? Valt het leerdoel binnen de functie-eisen? Budgetteren als onderdeel van een cursus kleinschalig wonen is zinloos als het management aan de kleine teams geen essentieel budget delegeert. DOCENTEN/TRAINERS/EXPERTS Het is goed vooraf met docenten kennis te maken, om een indruk te krijgen van hun kennis en werkwijze. 163 Pagina 164

Pagina 166

Scoor meer met een webshop in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden club bladen online.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication