Een coach begeleidt, adviseert en helpt anderen op een bepaald gebied. Voor de veiligheidscoach zijn die anderen haar collega’s, ofwel de teamleden op de werkvloer. Zij richt zich daarbij op veiligheid, en dat onderwerp is breder dan agressie. Het kan behalve om agressie van cliënten en bezoek ook gaan om onderwerpen als bedreiging, overlast en diefstal. Een veiligheidscoach is voor collega’s de vraagbaak op dit gebied. Zoals gezegd, ze achterhaalt wat nodig is voor haar team, en weet waar zij dat kan halen: bij andere disciplines, uit boeken en vaktijdschriften, richtlijnen en protocollen, op internet. Zie hiervoor bijvoorbeeld de Gezond & Zeker serie Praktijkinformatie Agressie folder nummer 7. Zij wil incidenten van agressie op de werkvloer als het even kan voorkómen en kijkt mee of aan de onvermijdelijke incidenten een professioneel vervolg wordt gegeven. Hoe was de opvang na een incident? Zijn afspraken en procedures gevolgd? Worden incidenten geregistreerd? En wat wordt daarmee gedaan? Zij adviseert de leiding en directie over aanpassingen in het veiligheidsbeleid. Zij stimuleert dat haar team de nodige scholing krijgt. 19 1.1 FUNCTIES EN TAKEN Pagina 20
Pagina 22Voor maandbladen, online drukwerk en magazines zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw uitgaven.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home