en/of buiten de kantooruren werken, veel direct cliënt contact hebben, verzoeken moeten weigeren en slecht nieuws brengen, en degenen die cliënten moeten aanspreken op regeloverschrijding. Dit doet niets af aan het feit dat agressie ook binnen de muren van een schijnbaar veilige voorziening voorkomt. Bij navraag binnen de werkplek van de schrijver van deze Veiligheidscoach mini-pocket, Verpleeghuis Lucia van Thebe te Breda, bleek bijvoorbeeld één procent van het gemelde ziekteverzuim direct gerelateerd te zijn aan agressie en geweld. De schade varieerde van een blauwe plek of kneuzing, gebroken vinger of duim, tot een gebroken kaak of hersenschudding. De psychische schade, stress en vatbaarheid voor ziekte door het incident zijn niet terug te vinden in verzuimcijfers. Zorgverleners werken na een incident vaak nog dagenlang door, om zich na verloop van tijd toch ziek te melden met een ‘andere reden’. De veiligheidscoach speelt hier een belangrijke rol omdat zij ziet wat op de eigen werkplek gebeurt en desgewenst meteen kan adviseren, coachen, signaleren of hulp van buiten de afdeling kan vragen. 21 Pagina 22

Pagina 24

Heeft u een handleiding, issue of e-kranten? Gebruik Online Touch: whitepaper converteren naar een online publicatie.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication