de buik, het gezicht, binnenkant benen of schaamstreek. Beweeg bij het verplaatsen van de ander zelf mee, laat de cliënt vrij in het meebewegen. NEEM DE ANDER SERIEUS, ÉN VAT BEDREIGEN ERNSTIG OP Ga niet lachen vanuit je zenuwachtigheid. De ander zal zich dan al snel uitgelachen voelen. Negeer signalen van boosheid niet, benoem en erken de boosheid. ‘Het is duidelijk dat u lááiend bent!’ Voorkom dat jezelf of een ander in diens bijzijn over het hoofd van de cliënt heen praat. Voel je wel als persoon aangesproken, maar niet persoonlijk aangevallen. Ga niet schreeuwen of ruziën. Probeer niet de ander van veraf tot de orde te roepen. Het is meestal goed en voor de meeste mensen te doen om te luisteren naar en begrip te tonen voor een cliënt die met vage of nog algemene klachten over de organisatie komt. LEER MEER ... Hoe je kunt reageren op verbale agressie, staat ook vermeld in Gezond & Zeker Praktijkinformatiefolder agressie nummer 11 ‘Omgaan met verbale agressie’. 94 Pagina 95

Pagina 97

Interactieve online jaarverslag, deze editie of spaarprogramma is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van digitale studiegidsen.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication