Het wordt lastig bij op jou gerichte verbale agressie. ‘Jij voelt je heel wat in dat witte pakje, hé? Nou als je na je dienst buiten komt zul je anders piepen!’ Dan is de algemene regel om duidelijk te maken dat je hiervan niet gediend bent en dat dit gedrag moet stoppen. Heel kort. ‘Ik wil niet dat u mij bedreigt.’ Dit kun je indien nodig herhalen, en als het gedrag niet verandert weggaan en/of anderen alarmeren. SPRING NIET VERDER DAN JE POLSSTOK LANG IS Probeer niet méér te doen dan je aankunt. Als onervaren of eerder angstig teamlid roep je hulp in van een collega die de cliënt beter kent of wellicht beter met dit gedrag overweg kan. Je hoeft de situatie niet altijd te controleren. Het in de gaten houden van de situatie/cliënt is voldoende, wanneer je weet dat de agitatie meestal vanzelf uitdooft. GEEN PUBLIEK Veel omstanders ofwel een publiek vergroten de spanning en mogelijk gezichtsverlies indien de cliënt moet toegeven. Vraag toeschouwers om weg te gaan, of de cliënt met je mee te gaan. Of: schakel één van de omstanders in wanneer je denkt dat deze kan helpen. 95 Pagina 96

Pagina 98

Scoor meer met een online shop in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication