7 ERGOCOACHES IN BEELD dit percentage is gestegen van 22% in 2004 tot 40% in 2011. Natuurlijk ligt hier is nog steeds flink wat ruimte voor verbetering, maar kennelijk wordt de afname in uren scholing niet als nadeel ervaren. Het zit ’m vermoedelijk meer in de inhoud en manier van scholen. Afgeslankt Zoals bij bijna alles in de zorg worden ook financiële vraagtekens gezet bij de inzet van ergocoaches. Als we zien dat zowel het aantal uur inzet per week als het aantal uur scholing teruglopen, kunnen we vaststellen dat de inzet van ergocoaches in elk geval goedkoper is geworden zonder dat het in de beleving van de ergocoaches tot nadelen heeft geleid. Kortom, ze zijn ‘afgeslankt’. Vermoedelijk dragen ook innovaties als e-coaching en het gerichter scholen op ‘gebreken’ bij aan een slim en kosteneffectief ergocoachmodel. Zo’n model is extra belangrijk omdat ergocoaches dus niet al te lang actief blijven in deze functie. Twee of drie jaar gemiddeld is kort voor een investering in langdurige scholing. Vanwege die korte duur pleiten we er ook voor om de vaardigheden die in de scholing aan bod komen, breder te maken. Een ergocoach die heeft geleerd hoe hij of zij collega’s goed kan motiveren om zelf problemen op te lossen, zal dat later ook voor andere thema’s dan fysieke belasting kunnen inzetten. Bijvoorbeeld in het motiveren tot een goed decubitusbeleid. Theoretisch zijn deze ‘slanke’ ergocoaches helemaal zo gek nog niet. Juist mensen die náást hun eigen werk fysieke belasting er als themagebied bij pakken, blijken kosteneffectief. Maar iemand als ergocoach benoemen, maakt hem of haar echt nog geen ergocoach. Daarom blijft gerichte scholing zo belangrijk. Onderzoek uitgevoerd door de Erasmus Universiteit en onderzoeksbureau LOCOmotion laat zien dat ergocoaches vooral effectief kunnen zijn door het motiveren van hun collega’s en door het ondersteunen van het invullen van de transferprotocollen in het zorgdossier. We zien dat dit ook gebeurt. Zo is het percentage ergocoaches dat de inzet van die protocollen bevordert, gestegen van 7% in 2004 naar 61% nu. Wat dat betreft kunnen we dus zeggen dat ergocoaches keurig op koers liggen. Ergocoaches moeten dan wel kunnen rekenen op een goede q Pagina 6

Pagina 8

Heeft u een PDF, emagcreator of internet onderwijscatalogi? Gebruik Online Touch: drukwerk digitaal zetten.

Gezond & Zeker nr. 3 Lees publicatie 126Home


You need flash player to view this online publication