Hoe kwam je op het idee voor een tweetchat over social media in toerisme? “ik was door een collega gewezen op een succesvolle onlinechat voor journalisten, de 0xjournchat. Het leek me een goed medium om te gebruiken voor de onderwerpen waar ik zelf veel vragen over had. ik werk aan social mediaprojecten voor inkomend toerismeorganisaties, waarbij ik merkte dat deze vaak vragen hadden over het gebruik van social media. ik heb toen een nieuwe hashtag bedacht en mijn bestaande netwerk uitgenodigd om op een bepaald tijdstip over social media in toerisme te praten. al snel bleek dat ik hiermee aan een behoefte voldeed.” Hoe werkt de tourismchat? “De chat wordt elke twee weken op een van tevoren vastgestelde datum en tijd gehouden. Deze datum en tijd worden op onze Facebook-pagina en uiteraard op Twitter bekendgemaakt. We hebben gekozen voor een tijdstip op een werkdag, midden op de dag, omdat we een professionele doelgroep (B-to-B) bedienen, die over werkgerelateerde onderwerpen wil praten. Niet elke baas ziet dit als werk, maar er lijkt een groeiend besef dat dit gebruik van Twitter tijdens werktijd een nuttige tijdsbesteding is. We organiseren het tweewekelijks, omdat er misschien niet voldoende afwisselende onderwerpen voor een wekelijkse bijeenkomst zijn.” Op welke manier start je een chat? “in de huidige opzet kiezen we voor elke bijeenkomst een bepaald onderwerp. Deze keuze is gebaseerd op mijn eigen vragen, of op onderwerpen die door deelnemers worden aangereikt. vervolgens zoeken we een of twee industry experts die een kort lijstje met vragen of gespreksonderwerpen samenstellen. Deze vragen vormen vervolgens de leidraad voor de chat. Gedurende de chat, die ongeveer een uur duurt, stellen we zo’n 6 tot 10 vragen om de discussie op gang te houden. De experts doen vervolgens mee aan de chat om zoveel mogelijk relevante antwoorden en reacties te geven. De vragen stellen we vanuit een speciaal @tourismchat account, dat we ook alleen voor dit doel gebruiken. Het is dan duidelijk voor deelnemers wie de discussie leidt en de vragen stelt.” Hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen deelnemen? “De tourismchat is voortgekomen uit een duidelijk afgebakende groep inkomend toerismeprofessionals. Door expliciet mensen uit deze groep uit te nodigen en te betrekken en door onderwerpen aan te dragen die voor deze groep interessant zijn, houd je het publiek gefocust. Daarnaast hanteren we regels voor deelname. als mensen teveel irrelevante zaken bespreken of alleen reclame maken, dan wijst mijn strenge medeoprichtster Betsy Decillis deze deelnemers op hun (onbedoelde) misbruik van de hashtag. De populaire 0xjournchat heeft inmiddels een lijst met gedragsregels op haar Facebook-pagina staan, waar deelnemers bij overtreding direct op worden gewezen. je zou denken dat dergelijke misschien strenge regels mensen afschrikt, maar het tegendeel is waar. Het houdt de discussie relevant en op het juiste onderwerp.” Wat zien deelnemers als de belangrijkste toegevoegde waarde van de tourismchat? “We krijgen veel positieve feedback van deelnemers, die ook elke keer weer terugkomen. voor velen is het een vast onderdeel van de werkroutine geworden. men roemt zaken als de eenvoud, de toegang tot gelijkgestemden en industrie-experts als belangrijke redenen om mee te doen. Ook het feit dat het weinig tijd en geld kost om elkaar regelmatig te ontmoeten, terwijl men wel dezelfde waarde krijgt als op een live netwerkevenement. Omdat veel deelnemers werken in heel kleine organisaties, met weinig feedback over het eigen functioneren, is het vaak een verademing om te horen dat anderen met dezelfde issues zitten. anne: ‘it’s a validation that you’re not crazy’. een belangrijk en waardevol element van de tourismchat, ook voor de managers van deelnemers, is dat veel mensen het beschouwen als een uurtje persoonlijke en professionele training. Doordat de chats begeleid worden nritmagazine 49 Pagina 48

Pagina 50

Voor clubmagazines, online archief en kranten zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw PDF-en.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication