door speciaal uitgenodigde specialisten op het gebied van verschillende social media, komen er vaak heel leerzame en praktisch toepasbare nieuwe technische of commerciele ideeën aan de orde, specifiek voor het werkveld van deelnemers. Dit is een belangrijk element om de tijdsbesteding te rechtvaardigen. immers: deelnemen is gratis.” Wat werkt goed en wat minder goed? “Toen we begonnen hadden we eigenlijk alleen een datum, tijd en een idee voor een onderwerp. We merkten dat mensen wel deelnamen, maar de groei kwam pas nadat we voor elke chat een aantal gerichte vragen zijn gaan gebruiken, vastgesteld door experts op het gebied van het onderwerp. Dat was een goede zet. Ook het gebruik van een speciaal Twitter-account om de vragen te stellen maakt het voor de deelnemers duidelijk wie de discussie leidt.” Hoe kom je aan deelnemers? “Om publiek te trekken gebruiken we onze Facebook-pagina, die veel volgers heeft. We maken voor elke chat een nieuw event aan, waar volgers mee worden uitgenodigd. in Twitter zelf werken we veel met follower-lists, waarin we mensen uit de juiste doelgroep proberen te verzamelen. voor tourismchat zijn dat wereldwijde lokale verkeersbureaus/vvv’s en de mensen die daar achter zitten. Overigens raden we mensen aan om mee te doen met hun persoonlijke account en niet met dat van de vvv-organisatie. Het is op Twitter belangrijk om interne en externe communicatie helder gescheiden te houden.” Tweetchats in Nederland De tourismchat heeft vooral gebruikers uit de verenigde Staten, maar staat natuurlijk wereldwijd open voor iedereen die in het onderwerp van social media voor toerisme geïnteresseerd is. De voertaal is engels. er is (nog) geen direct Nederlands equivalent, maar de reisvergelijkingssite Zoover is dit jaar begonnen met de 0xZNl Zoover Travel lounge. Dit is een tweetchat waarin toeristische aanbieders direct met consumenten discussiëren over toeristische onderwerpen. elke vrijdagmiddag op Twitter, tussen 15 en 16 uur. Hoe ontwikkelt de tourismchat zich naar de toekomst? “We hebben niet echt een heel bewust traject in gedachten, het ontwikkelt zich nog heel ad hoc. Op de ‘Social media in Tourism’ conferentie in november (in Tunica, mississippi, vS, red.) willen we voor het eerste een live chat organiseren. We projecteren dan de twitterstream op een groot scherm in de zaal. We kunnen dan aan de hele zaal de kracht van het medium demonstreren, door een discussie te hebben met aanwezigen in de zaal en mensen die niet persoonlijk op de conferentie aanwezig zijn. voor het voortbestaan zijn we grotendeels afhankelijk van ontwikkelingen bij Twitter. Het platform is in het verleden niet altijd even betrouwbaar gebleken, met soms langere perioden van technische problemen en trage performance. Ook de beschikbaarheid van historische gegevens en beperkte zoekmogelijkheden zijn een probleem. Het is hierdoor lastig om goede transcripts van de discussies te maken. Ook aan de gebruikerskant valt er nog wel iets te verbeteren. Tools als Tweetdeck, Tweetchat en Twitterfall lijken het meest geschikt voor Twitter-discussies, maar het kan nog wel beter. vooral bij grote aantallen deelnemers is het soms lastig om de gesprekken goed te kunnen bijhouden. Bij ongeveer 100 deelnemers wordt een kritische grens bereikt, waarop een tweetchat lastig te managen wordt.” • wat is een tweetchat? een tweetchat is een virtuele conferentie op Twitter, over een bepaald onderwerp. Door gebruik te maken van een zogenaamde hashtag kan men berichten over een bepaald onderwerp filteren en volgen, zolang alle deelnemers deze hashtag in hun berichten meenemen. een hashtag is een onderwerp voorafgegaan door een hekje (0x). in dit geval dus 0xtourismchat. Om een tweetchat goed te kunnen volgen is het aan te raden een applicatie te gebruiken waarmee eenvoudig op een hashtag kan worden gefilterd, zodat alleen de berichten met deze hashtag zichtbaar worden. Het meest gebruikt zijn Tweetdeck, Hootsuite, Tweetchat en Twitterfall. 50 nritmagazine magazine Pagina 49

Pagina 51

Voor clubmagazines, online brochures en lesmateriaal zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw vakbladen.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication