COACHING & COMMUNICATIE 14 WEET EN DOE WAAR JE GOED IN BENT! Hulp (durven) vragen De beste resultaten worden behaald als iedereen doet waar hij goed in is. Elke discipline en elke individuele zorgmedewerker heeft zijn eigen kwaliteiten. En is een collega aanspreken niet veel efficiënter dan je moeten verdiepen in een bepaald thema? Kortom, hulp vragen en weten hoe je dat het beste kunt doen, past perfect in het plaatje van de efficiënte, duurzame coach. Oké, hulp vragen is misschien niet altijd makkelijk en in de opleiding krijg je er geen les in. Ook in de praktijk van alledag is hulp vragen een onderbelicht aspect. Dat is jammer, want een goede hulpvraag maakt de kans op een antwoord waar je écht iets mee kunt groter. Hoe dat te bereiken is, bespreken we puntsgewijs. 1. Neem de ander serieus Gebruik geen verkleinwoorden in wat je van de ander verlangt, zoals ‘wil je eventjes kijken naar’ of ‘het gaat maar om een kort gesprekje’. We doen dit vaak om de ander gunstig te stemmen, om te laten zien dat je niet teveel wilt vragen. Maar zulke taalaanpassingen werken eerder averechts. Het kan overkomen alsof je de verlangde inspanning onderschat of onderwaardeert. 2. Hoe concreter, hoe beter Je vraagt de arts ‘om eens naar mevrouw Derksen te kijken’. Of je zegt tegen de psycholoog ‘dat een gesprek met mevrouw Bomans fijn zou zijn’. Maar daarmee laat je teveel open. Waarom wordt actie gevraagd, wat zijn de klachten, sinds wanneer? Jij kent de cliënt, weet wat er loos is en al gedaan is, en waarom je juist die persoon om raad vraagt. Die kennis en ervaring heeft de ander wellicht nog niet. Natuurlijk, de ene vraag verlangt meer uitleg dan de andere. Hoeveel je aanreikt is afhankelijk van de situatie, de hulpvraag en de persoon aan wie deze wordt gesteld. Pagina 13

Pagina 15

Heeft u een mailing, uniflip of digitale PDF's? Gebruik Online Touch: spaarprogramma online op uw website plaatsen.

Gezond & Zeker 2015 nr. 1 Lees publicatie 163Home


You need flash player to view this online publication