15 AGRESSIE Wist je bijvoorbeeld dat de politie een aangifte van agressie tegen (jeugd) zorgprofessionals nooit mag weigeren? Of dat elke collega aangifte mag doen op naam van de organisatie, waardoor het slachtoffer uit de wind blijft? En dat zwaardere straffen worden geëist tegen veroorzakers van agressie en geweld richting (jeugd)zorgprofessionals dan veroorzakers van agressie en geweld jegens anderen? Een animatiefilmpje (klik op: ‘Ga naar ‘Incident? actie!’) en documenten als ‘Stappenplan aangifte doen bij de politie’ en ‘Anonieme aangifte, kan dat?’ helpen om meer duidelijkheid te krijgen. Hoe meer meldingen, hoe beter het veiligheidsbeleid Op dezelfde manier ga je via de website dieper in op het thema ‘melden’. Hoe kun je de meldingsbereidheid van medewerkers vergroten? En wat kun je doen om slim met meldingen om te gaan? Voor een goed veiligheidsbeleid is het cruciaal dat incidenten worden gemeld via het meldsysteem van je organisatie. Je kunt alleen de juiste maatregelen tegen agressie nemen als je weet wat er écht gebeurt op de werkvloer. En dat inzicht krijg je alleen als medewerkers altijd alle incidenten, groot en klein, melden. Vervolgens is het belangrijk dat er iets met die meldingen wordt gedaan. Ze mogen niet verdwijnen in een meldsysteem. Slachtoffers horen terugkoppeling te krijgen. Als alle meldingen regelmatig worden geanalyseerd, kan je aantonen dat melden echt werkt voor de héle organisatie. Een coördinator als centraal aanspreekpunt Tot slot komt de vraag aan bod hoe de aanpak van agressie kan worden georganiseerd binnen de organisatie. Het is belangrijk om agressie en geweld tegen medewerkers niet te benaderen als een project, maar als een permanente activiteit. Het is een zaak van lange adem. De agressie-aanpak moet draaiend worden gehouden. Uit ervaringen van zorginstellingen blijkt dat tijdgebrek het grootste obstakel is om agressie en geweld daadwerkelijk aan te pakken. Daardoor zijn beleid en werkvloer te vaak twee werelden die niet goed met elkaar zijn verbonden. Een coördinator kan de spin in het web zijn die beleid en praktijk wel samenbrengt. Dit is een medewerker continu blijft draaien en is de schakel tussen werkvloer, management en instanties en organisaties buiten de deur. Duidelijk over agressie heeft aan de hand van praktijkervaringen uitgewerkt hoe je dit kunt organiseren. Kennis, tips, hulpmiddelen, animatiefilmpjes en handige downloads die het vaste aanspreekpunt wordt voor iedereen in de organisatie die te maken heeft met agressie en geweld. De coördinator zorgt ervoor dat het wiel Voorkomen Samenvattend: hoe meer duidelijkheid, hoe meer er kan worden gedaan aan de aanpak van agressie. De website over de opvolging van incidenten kan instellingen helpen een agressie-incident niet alleen op de juiste manier op te volgen, maar ook het beleid aan te scherpen, zodat incidenten in de toekomst kunnen worden voorkomen. Kijk op opvolging.duidelijkoveragressie.nl voor meer informatie. Op de volgende pagina lees je reacties uit de praktijk. ILLUSTRATIES: Duidelijk over agressie Pagina 14

Pagina 16

Interactieve digitale rapport, deze folder of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van internet verenigingsbladen.

Gezond & Zeker 2016 nr. 4 Lees publicatie 170Home


You need flash player to view this online publication